کد خبر 12744
۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۵

بحران خاموشی ها از صنایع به بخش خانگی منتقل شد

بحران خاموشی ها از صنایع به بخش خانگی منتقل شد

با گذشت دو ماه گرم از تابستان ۱۴۰۳، به نظر می رسد که در هفته اول شهریور ماه رویکرد شبکه تامین برق کشور با تغییراتی همراه شده و بحران خاموشی ها حالا از صنایع به بخش خانگی و خرده فروشی ها منتقل شده است. اینکه چه دستگاهی و با چه استراتژی خاصی به این نتیجه رسیده اند که بار اصلی کمبود برق را به بخش خانگی منتقل کنند، مشخص نیست، اما در یک هفته گذشته گزارش های متعددی از گلایه شهروندان، اصناف، خرده فروشان و کسب و کارهای کوچک از شهرهای مختلف رسیده که نشان دهنده اوج گیری خاموشی ها در بخشی غیر از صنایع بزرگ و شهرک های صنعتی است که در اوایل تابستان با این مشکل مواجه بودند.

به گزارش آهن نیوز؛ «بده - بستان» خاموشی میان بخش خانگی و بخش تولید، از سه سال پیش تاکنون تداوم داشته و گفته می شود با روند فعلی سرمایه گذاری در صنعت برق، شرایط ناگوارتری هم در راه است. پژوهش ها نشان می دهد که عمر ۱۵درصد از نیروگاه های کشور به پایان رسیده و حدود ۲۰درصد از ظرفیت پست های شبکه دچار فرسودگی و عمر بالای ۳۰ سال دارند. ۱۵.۳درصد از آن نیز عمر بالای ۳۵ سال را دارد.

این امیدواری وجود داشت که با رسیدن به روزهای پایانی تابستان و بهتر شدن شرایط آب و هوایی، سطحی از نرمال شدن شرایط نیز به وجود بیاید. اما گویا میزان مصرف برق از انتظارها فراتر رفته است!

۴ روز پیش مدیرعامل شرکت توانیر اعلام کرد که تقاضای مصرف برق به ۷۷ هزار مگاوات رسیده که ۴۲ روز و ۴۲ نوبت از میزان تقاضای مصرف برق در سال گذشته با اعداد غیرقابل باور عبور کرده است. تقاضای مصرف برق ۷۷ هزار مگاواتی درحالی از طرف شرکت توانیر مطرح شد که این شرکت پیش از این پیش بینی مصرف ۷۵ هزار مگاوات را کرده بود و این تقاضای جدید از پیش بینی ها نیز فراتر رفته است.

حالا به نظر می رسد مدیریت ناترازی برق که ابتدا با قطعی برق کارخانه ها و صنایع تولیدی آغاز شده بود، در یک هفته اخیر بحران قطعی برق را به بخش خانگی و خرده فروشی ها منتقل کرده است. در طول بروز مشکلات برقی کشور، توانیر و مقامات مختلف نیرو دائما به خانوارها هشدار می دادند که در مصرف برق صرفه جویی کنند. در واقع انگشت اتهام این ناترازی ها به سمت خانوارها گرفته می شد، درحالی که میزان مصرفه خانگی برق سهم کوچکی از میزان مصرف برق در کشور را به خود اختصاص می دهد.

مطابق گزارش وزارت نیرو در تیر ماه سال جاری سهم بخش خانگی از مصرف برق ۲۷.۱درصد بوده و ۴۴درصد مصرف برق در بخش صنعتی بوده است. حتی سهم بخش تجاری (خرده فروشان و کسب و کارهای کوچک) نیز از مصرف برق ۷.۸درصد بوده است.

خسارت به خرده فروشی ها

انتقال قطعی برق به بخش خرده فروشی ها و کسب و کارهای کوچک، مشکلات ریز و درشت زیادی برای این دسته از مشترکان ایجاد کرده است. بیشتر این واحدهای تجاری در حوزه فروش اقلام خوراکی فعالیت می کنند که با قطع برق امکان فساد مواد غذایی و دورریز خوراکی های مانده در یخچال این فروشندگان زیاد شده است.

بررسی های میدانی «اعتماد» هنگام قطع برق در بخش تجاری نشان می دهد که این دسته از مشترکان برق اضطراری هم ندارند و می گویند قطع برق موجب ضرر و زیان هنگفتی برای کسب و کار کوچک آنها شده است. فارغ از گرمای کشنده ای که این روزها روی پایتخت خیمه زده، مواد خوراکی نیز که باید در یخچال نگهداری شوند، فاسدشدنی هستند و دو ساعت قطع برق برای این مشترکان، شرایط نامطلوبی را به جای گذاشته است.

نوسان ولتاژ در بخش خانگی

علاوه بر قطعی گسترده برق در بخش خانگی، به دلیل دستکاری و کاهش ولتاژ برق، بسیاری از لوازم برقی دچار آسیب و نقص کارکرد شده اند. حتی برخی شهروندان می گویند امکان استفاده همزمان از وسایل برقی را ندارند و با افت ولتاژ مواجه می شوند. پریدن فیوز به دلیل بار زیاد شبکه به موضوعی عادی تبدیل شده که هزینه های مضاعفی برای شهروندان به دنبال داشته است. همچنین با قطع برق، امکان استفاده از آب شهری به دلیل افت فشار شدید و خاموش بودن پمپ های آب وجود ندارد و این مشکلی است که در ساختمان های چند طبقه بیشتر احساس می شود.

چرا تولید برق متنوع نمی شود؟

وابستگی بالای تولید برق به گاز، باعث شده تا در کنار افت تولید گاز پارس جنوبی تامین گاز کشور هم با چالش مواجه شود و تولید برق را نیز تحت تاثیر قرار بدهد، از همین رو سوالی مطرح می شود که اصولا چرا تنوع بخشی به سبد تولید برق از طریق انرژی تجدیدپذیر در دستور کار نیست؟ اتفاقی که علاوه بر کمک به حل ناترازی، امنیت تولید انرژی کشور را افزایش می دهد و منجر به کاهش آلودگی زیست محیطی و آب مصرفی می شود.

همین الان گفته می شود که ایران دارای پتانسیل تولید ۱۲۴ هزار مگاوات برق از منابع تجدیدپذیر است که ۷۱ هزار مگاوات آن انرژی خورشیدی و ۴۹ هزار مگاوات آن مربوط به انرژی بادی است. این درحالی است که آخرین آمار وزارت نیرو مربوط به تیر ماه امسال نشان می دهد که فقط ۱.۳درصد از برق ایران توسط انرژی تجدیدپذیر تولید شده است، آن هم درحالی که مطابق همین آمار، میزان راندمان (بهره وری) نیروگاه های حرارتی ایران در پایان سال گذشته چیزی حدود ۴۰ درصد بوده است!

نیاز به سرمایه گذاری داریم

تابستان امسال هم به زودی تمام می شود و شرایط برق به وضعیت نرمال برمی گردد، اما با رشد روزافزون تقاضای مصرف برق در ایران، کمبود برق بار دیگر خود را نشان خواهد داد. در حال حاضر به نظر می رسد که تنها راهکاری که برای عبور از این بحران توسط مسوولان وزارت نیرو و توانیر مطرح می شود صرفه جویی در مصرف برق است. چنان که وزیر نیرو دیروز گفته بود که «مردم بهتر است از پنکه برای خنک شدن استفاده کنند!» و در پاسخ به اینکه چنین کاری منسوخ شده نیز پاسخ داده بود که «در ژاپن هنوز از پنکه استفاده می شود.»

گرچه جلوگیری از هدررفت برق و صرفه جویی در مصرف چیزی نیست که کسی با آن مخالف باشد و حتی راهکارهای قیمتی نیز برای آن درنظر گرفته شده است، اما راهکار درست سرمایه گذاری و جذب پول برای پروژه های نیروگاهی به ویژه نیروگاه های تجدیدپذیر است. اینکه در ژاپن مردم از پنکه استفاده می کنند تا در مصرف برق صرفه جویی شود نه به مردم ایران ارتباطی دارد و نه در گرمای طاقت فرسای ۵۰ درجه جنوب کشور قابل اجراست.

نظام انرژی ایران نیاز به سرمایه گذاری جدید برای حفظ وضع موجود و بهبود روندهای آینده دارد و حتی تخمین زده می شود که تا سالی ۱۰۰ میلیارد دلار باید برای سرمایه گذاری های جدید به بخش انرژی ایران تزریق شود. اگر سرمایه گذاری جدید در این حوزه وجود نداشته باشد؛ این ناترازی هر ساله افزایش می یابد. کاهش سرمایه گذاری در صنعت برق طی سال های اخیر، تجهیزات فرسوده و تصدی گری و نرخ گذاری دولت در این صنعت ازجمله دلایلی است که باعث افزایش هر ساله ناترازی برق شده است. کارشناسان همچنین معتقدند بخشی از کمبود برق فعلی کشور ناشی از انحصاری است که به بهانه حمایت از ساخت داخل دراختیار برخی شرکت ها قرار دارد. آیا بهتر نیست به جای راهکارهایی چون استفاده از پنکه، به سمت رفع این انحصارها و تولید پایدار شبکه برق حرکت کرد؟

منبع: اعتماد

انتهای پیام/z

کد خبر 12744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =