کد خبر 9415
۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۷

بهای فولاد بهانه‌ای به دست اتحادیه لوازم خانگی / افزایش قیمت دوباره به گردن فولادی‌ها افتاد!

بهای فولاد بهانه‌ای به دست اتحادیه لوازم خانگی / افزایش قیمت دوباره به گردن فولادی‌ها افتاد!

نائب رئیس دوم اتحادیه لوازم خانگی معتقد است که افزایش قیمت فولاد سبب افزایش ۶۰ درصدی قیمت لوازم خانگی شده است و این در حالی است که سال گذشته در همین فصل نیز این اعداد و ارقام را به همین شکل مطرح کرده بود.

به گزارش خبرنگار آهن‌نیوز؛ نوسان نرخ ارز، بازار لوازم خانگی را نیز مانند بسیاری دیگر اصناف در عرضه محصولات و خدمات‌شان به ظن متضرر شدن با فروش دچار تردید کرده است و به این ترتیب توهم نایابی و گرانی را در این بازار ایجاد کرده که منجر به کاهش عرضه محصولات لوازم خانگی شده است و این در حالی است که رحیمی، نائب رئیس دوم اتحادیه لوازم خانگی در گفت و گوی اخیرش با اقتصاد آنلاین به این نکته پرداخته که افزایش قیمت فولاد سبب افزایش ۶۰ درصدی قیمت لوازم خانگی شده است. 

جالب است بدانید این سخنان نائب رئیس اتحادیه لوازم خانگی عیناً مشابه اظهارتش در بهمن ماه سال گذشته است که اتفاقاً آن مطلب در پایگاه خبری آهن نیوز منتشر شده است که مشروح آن را می‌توانید در ادامه بخوانید.

بیشتر بخوانید:

بهای فولاد بهانه‌ای برای افزایش لوازم خانگی

رحیمی در بهمن ماه ۱۴۰۱ نیز در مصاحبه‌ای گفته بود: "بسیاری از کارخانجات تولیدکننده به بهانه افزایش قیمت فولاد، رنگ و ... حدود ۶۰ درصد قیمت کالای تولیدی خود را افزایش داده‌اند." و این عبارت به طور دقیق در مصاحبه اخیرش نیز منتشر شده است و این موضوع این شائبه را بوجود آورده که بر خلاف نظر بسیاری از کسبه بازار لوازم خانگی که معتقدند  نرخ دلار عاملی شده است تا تولیدکنندگان بر طبل گرانی بکوبند و خواستار تغییرات قیمتی در انواع محصولات خود باشند چه موضوعیتی با افزایش تغییرات قیمتی در صنعت فولاد دارد؟ و از آن جالب‌تر این است که تغییرات ۶۰ درصدی که مدنظر آقای رحیمی است از سال گذشته تاکنون هیچ تغییری نداشته است.

پازوکی رئیس اتحادیه لوازم خانگی نیز این مطلب را تایید کرده و گفته: در حال حاضر قیمت ورق آهن، مس، فولاد، آلومینیوم، پلاستیک و ... که مواد اولیه مورد نیاز بخش تولید است مدام در حال تغییر است و ثبات قیمت در خصوص این مواد وجود ندارد، با این شرایط وقتی نمی توان برای ۶ ماه یک کالا رو با قیمت ثابت تولید کنیم، چطوری می‌خواهیم در بازار خارج از کشور صادرات داشته باشیم. 

علت افزایش این روزهای لوازم خانگی چه تغییر نرخ ارز باشد و یا عامل دیگری باید توسط کارشناسان بررسی شود اما اینکه به صورت مطلق عنوان می‌شود که رکود و تغییر قیمت‌ها مشخصاً به خاطر افزایش قیمت فولاد و آهن است با سخنان طیب نیا، مدیرعامل مجموعه فولاد مبارکه مغایرت دارد.

او در تیرماه سال گذشته در این باره که فولاد سهم ناچیزی در تغییر قیمت خودرو و لوازم خانگی دارد، گفته بود: در افزایش ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومانی قیمت خودرو، فولاد نهایتاً ۶ تا ۷ میلیون تومان نقش دارد و لذا اینکه سهم فولاد را در گرانی خودرو و لوازم خانگی بسیار اغراق آمیز اعلام می‌کنند دور از واقعیت است.

بیشتر بخوانید

فولاد مبارکه پشتیبان صنایع خودروسازی و لوازم خانگی

سهم ناچیز فولاد در افزایش قیمت خودرو و لوازم خانگی

مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان همچنین گفته بود: "امروز معمولا علت گران شدن خودرو و لوازم خانگی را فولاد عنوان می کنند اما این حرف نیاز به اصلاح دارد؛ به این معنا که گفته می شود چون فولاد محوری ترین عامل تولید این کالا ها است اگر ما فولاد در کشور نداشتیم و تولید فولاد خصوصا در شرایط تحریمی نداشتیم، بسیاری از این صنایع متوقف می شدند! اما خیر به نظر بنده این به معنای این نیست که نقش ما در قیمت این کالا ها نقش اساسی است. به عنوان مثال در یک خودرو ۷۰۰ یا ۸۰۰ کیلو نهایتا ۹۰۰ کیلوگرم فولاد به کار می رود. بنابراین در حالی که ما سال قبل یک درصد میانگین کاهش قیمت داشتیم."

انتهای پیام/

کد خبر 9415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =