کد خبر 12355
۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۹

میزان عرضه مواد اولیه در بورس ناکافی است/ تولیدکنندگان لوازم خانگی ورق مورد نیاز را با قیمت گران از بازار آزاد تهیه می کنند

میزان عرضه مواد اولیه در بورس ناکافی است/ تولیدکنندگان لوازم خانگی ورق مورد نیاز را با قیمت گران از بازار آزاد تهیه می کنند

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران گفت: از آنجا که میزان عرضه مواد اولیه ناکافی است، بخشی از واحدهای لوازم خانگی صنعتی، مواد مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه می‌کنند، یعنی ورق (روغنی) مورد نیاز هرچند که تولید داخل است، اما یا در بورس عرضه نمی‌شود یا اگر هم در بورس عرضه شود به دلایلی وارد بازار آزاد و موجب شده تولید کنندگان این مواد را با قیمت‌های بالاتر از بازار آزاد تهیه کنند.

به گزارش آهن نیوز؛ عباس هاشمی افزود: فرایند بورس برای تامین مواد اولیه مورد نیاز لوازم خانگی چه در بحث فولاد و چه در بحث پتروشیمی، مناسب نیست.

وی خاطرنشان کرد: عرضه ناکافی در بورس باعث می‌شود، قیمت‌ها افزایشی شود که برخی حتی مهندسی عرضه را درباره آن به کار می‌برند. 

وی ادامه داد: باید این سازوکار عرضه بورسی اصلاح شود و تولید کنندگان لوازم خانگی بتوانند با قیمت مناسب مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین کنند. 

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران افزود: از آنجا که میزان عرضه مواد اولیه ناکافی است، بخشی از واحدهای لوازم خانگی صنعتی، مواد مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه می‌کنند، یعنی ورق (روغنی) مورد نیاز هرچند که تولید داخل است، اما یا در بورس عرضه نمی‌شود یا اگر هم در بورس عرضه شود به دلایلی وارد بازار آزاد و موجب شده تولید کنندگان این مواد را با قیمت‌های بالاتر از بازار آزاد تهیه کنند. 

هاشمی همچنین درباره واردات برخی لوازم مورد نیاز صنعت لوازم خانگی که تولید داخل ندارد گفت: در طول سال حدود ۳۰ هزار تن ورق لمینت گرم (نوعی ورق پوشش دار) وارد کشور می‌شود که بیشتر برای تولید لوازم خانگی حجیم از جمله در قسمت درب یخچال کاربرد دارد.

وی گفت: هرچند که برای تولید داخلی این عوع ورق‌ها هم اقدامات لازم انجام شده، اما کماکان تا تامین نیاز داخل، واردات انجام می‌شود. 

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران درباره ارز بری واردات ورق‌های پوشش دار نیز افزود: ارزش هر تن بستگی به قیمت فولاد دارد، اما قیمت هر تن زیر ۲ هزار دلار نیست ودر مجموع به ۶۰ میلیون دلار می‌رسد.

وی گفت:، اما درباره ورق‌های روغنی با ضخامت زیر یک میلی متر، مواد نیاز صنایع لوازم خانگی در یکی از واحدهای فولاد سازی (فولاد مبارکه) تولید و از داخل تامین می‌شود، فقط اشکال کار این است که این مواد در بورس عرضه می‌شود و به راحتی به دست تولیدکنندگان لوازم خانگی نمی‌رسد. 

منبع: صدا و سیما

انتهای پیام/z

کد خبر 12355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =