کد خبر 13287
۳ آبان ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۶

تحلیگر ارشد صنعت فولاد:

فولاد ایران در تنگنای انرژی / نگران آینده کارگران و صنایع هستیم!

فولاد ایران در تنگنای انرژی / نگران آینده کارگران و صنایع هستیم!

کیوان جعفری طهرانی، تحلیلگر ارشد بین‌المللی سنگ آهن و فولاد، در اظهارات اخیر خود نسبت به وضعیت صنایع معدنی کشور و چالش‌های جدی پیش‌رو هشدار داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز؛ کیوان جعفری طهرانی، تحلیلگر ارشد بین‌المللی سنگ آهن و فولاد، در اظهارات اخیر خود نسبت به وضعیت صنایع معدنی کشور و چالش‌های جدی پیش‌رو هشدار داد. او به عدم تحقق وعده‌های مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۶ مبنی بر جایگزینی صنایع معدنی به جای درآمدهای نفتی اشاره کرد و گفت: «هفت سال گذشته و با وجود اینکه جایگاه دهم تولید فولاد در جهان را به دست آورده‌ایم، همچنان با کمبود انرژی مواجه هستیم.»

جعفری طهرانی افزود: «اگر ناترازی‌های انرژی وجود نداشت، تولید فولاد می‌توانست سالانه ۱۰ میلیون تن بیشتر باشد. همچنین، سهم معدن از تولید ناخالص داخلی در حال کاهش است و مشکلات مالی و بخشنامه‌های محدودکننده، معادن را به تعطیلی کشانده‌اند.»

او با اشاره به عدم توازن زنجیره تولید و تأمین انرژی، بر لزوم احیای معادن و تقویت زیرساخت‌ها تأکید کرد. وی به تجارب موفق کشورهای دیگر، به ویژه چین و ترکیه، در تمرکز بر بازار داخلی و تولید اشاره کرد و گفت: «چین به دنبال ایجاد بازار داخلی خود است، در حالیکه ما باید به تقویت بازار داخلی صنعت فولاد بپردازیم.»

جعفری طهرانی همچنین به چالش‌های موجود در تأمین خوراک سنگ آهن و کاهش مصرف سرانه فولاد در کشور اشاره کرد و گفت: «این کاهش می‌تواند خطرات جدی برای آینده صنعت فولاد و معیشت کارگران به همراه داشته باشد.»

او در پایان بر ضرورت قوانین حمایتی برای صنعت فولاد و تولید برق از منابع تجدیدپذیر تأکید کرد و گفت: «در صورت عدم حمایت، ممکن است به زودی شاهد از دست دادن بازارها و فرصت‌های تولیدی در منطقه باشیم.»

انتهای پیام/ م

کد خبر 13287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =