کد خبر 13119
۱۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۹

کاهش ۲ میلیارد دلاری صادرات زنجیره فولاد به دلیل مشکلات زیرساختی

کاهش ۲ میلیارد دلاری صادرات زنجیره فولاد به دلیل مشکلات زیرساختی

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: برای اولین بار رهبر معظم انقلاب شعار جایگزینی معدن به جای نفت را در سخنان خود مطرح کردند که محقق شدن آن نیازمند الزامات اساسی است.

به گزارش آهن‌نیوز؛ معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: برای اولین بار رهبر معظم انقلاب شعار جایگزینی معدن به جای نفت را در سخنان خود مطرح کردند که محقق شدن آن نیازمند الزامات اساسی است.

وی افزود: برای اینکه بتوانیم در بخش معدن به اندازه کافی رشد کنیم و آن را جایگزین نفت کنیم، باید بخش معدن و صنایع معدنی حدود ۳۰ میلیارد دلار ارزی‌آوری داشته باشد تا بتواند به جای نفت بنشیند؛ بنابراین یکی از مهم‌ترین اهداف ما، توسعه صادرات محصولات معدنی با ارزش افزوده بالا است؛ با این کار می‌توان به یک اقتصاد معدنی پایدار دست پیدا کرده و وابستگی خود را به نفت کاهش دهیم و این امر یک سیاست استراتژیک برای کشور محسوب می‌شود.

یعقوبی بیان کرد: در حال حاضر، زنجیره فولاد و سایر صنایع معدنی حدود ۱۲ تا ۱۳ میلیارد دلار ارزآوری برای کشور ایجاد می‌کند؛ از این مقدار، حدود ۸ میلیارد دلار سهم زنجیره فولاد و مابقی مربوط به سایر صنایع معدنی است. با این حال، برای جایگزینی نفت با معدن، ۱۲ میلیارد دلار باید به ۳۰ میلیارد دلار افزایش یابد لذا هدف‌گذاری صادراتی در این حوزه بسیار مهم است و نیازمند برآورده شدن الزامات تولید و زیرساخت‌ها می‌باشد.

وی توضیح داد: با وجود هدف‌گذاری افزایش صادرات فولاد از هشت میلیارد دلار سال گذشته به ۱۰ میلیارد دلار، اما متاسفانه شاهد فراهم نبودن زیرساخت‌های تولید حتی در زنجیره فولاد هستیم؛ با این روند امسال حداقل حدود ۱.۵ تا ۲ میلیارد دلار کاهش صادرات در زنجیره فولاد خواهیم داشت و عملا نه تنها حرکت مثبتی در راستای جایگزینی معدن به جای نفت روی نخواهد داد بلکه می‌تواند پیامدهای منفی دیگری را به همراه داشته باشد.

یعقوبی بیان کرد: زیرساخت‌های تولید به ویژه در حوزه تامین انرژی به عنوان یکی از مهم‌ترین الزامات در زمینه تولید فولاد به شمار می‌رود چرا که مهیا بودن زیرساخت‌ها خصوصا انرژی در صنایع معدنی و فولادی می‌تواند تولید را گسترش و توسعه دهد.

وی افزود: در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۳۲ میلیون تن فولاد تولید کردیم، در حالی که هدف گذاری ما حدود ۴۰ میلیون تن بود، اما به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌ها حدود ۸ میلیون تن تولید فولاد را از دست دادیم.

یعقوبی توضیح داد: دیگر زیرساخت‌ها از قبیل زیرساخت‌های حمل و نقل دریایی و ریلی کشور با استانداردهای بین المللی فاصله زیادی دارد بنابراین برای توسعه صنعت فولاد لازم است به بخش‌های مختلفی اعم از صادرات، سرمایه‌گذاری، تامین مالی، تامین سرمایه در گردش چه در بخش بازاریابی و کسب بازارهای جدید و چه در بخش تکنولوژی‌های جدید، تکنولوژی‌های نوین با بهره وری بیشتر و مصرف انرژی کمتر و همگام بودن با تحولات جهانی توجه ویژه‌ای داشت تا صنعت فولاد بتواند در سطح منطقه‌ای و جهانی رقابت کرده و شاهد جایگزینی معدن به جای نفت باشیم.

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: از پنج سال گذشته تا کنون، صنعت فولاد از ساختار شرکتی به سمت هلدینگی شدن پیش رفته است، در تمام دنیا نیز شاهد این موضوع هستیم می‌رود یعنی صنعت فولاد در تمام دنیا مانند چین، کره و ژاپن نیز اینگونه است و هلدینگ‌های بزرگ با ظرفیت‌های بالا را در دست دارند؛ در کشور ما نیز هلدینگ‌ها سهم عمده تولید و صادرات را برعهده دارند؛ گروه فولاد مبارکه یکی از این هلدینگ‌ها می‌باشد و در کنار آن فولاد خوزستان، هلدینگ میدکو، هلدینگ غدیر، هلدینگ کاوه، هلدینگ گل گهر، گروه چادرملو نیز از این نوع هستند. گروه‌های این چنینی که توانستند علاوه بر تعریف زنجیره فولاد از سنگ آهن تا محصول، زنجیره خود را نیز به صورت عمودی و افقی توسعه دهند و شرکت‌های فنی – مهندسی، خدماتی و بازرگانی را نیز داشته باشند.

وی افزود: آینده صنعت فولاد نیز به همین منوال خواهد بود به طوریکه اگر بیست سال دیگر نیز صحبت کنیم مشاهده می‌کنیم ۹۵ درصد فولاد ایران را ۱۰ تا ۱۵ هلدینگ تولید آن را بر عهده دارند و طبیعتا فولاد مبارکه یکی از آنها خواهد بود.

یعقوبی ادامه داد: فولاد مبارکه یکی از هلدینگ‌های بزرگ فولادی کشور است که در حال حاضر با توجه به سهمی که شرکت‌های زیر مجموعه این هلدینگ دارند می‌توان گفت تولید حدود ۵۰ درصد فولاد کشور را تحت مالکیت خود دارد.

وی ادامه داد: فرق فولاد مبارکه با بقیه شرکت‌ها و مزیت متمایزکننده این هلدینگ بزرگ فولادی، این است که محصولات با ارزش افزوده بالاتر را تولید می‌کند و نه تنها متوقف نشده بلکه روند توسعه‌ای خودش را دنبال می‌کند. شاهد هستیم داره ورق‌های آج دار داره تولید میکند ورق‌های آلیاژی و ورق‌های مورد نیاز خطوط انتقال نفت و گاز و تولید اسلب‌ها را دارد و اسلب‌های ایکس ۷۰ به بالا را در دست تولید دارد؛ و این موارد با همکاری شرکت فولاد اکسین تبدیل به ورق‌هایی می‌شود که مورد نیاز صنعت نفت ما هستند که طبیعتا یک ساختار خود اتکایی خوبی را به وجود آورده که از صنعت فولاد شروع می‌شود و همگام با بقیه بخش‌ها صنعت نفت را از وابستگی به خارج در می‌اورد بنابراین هلدینگ‌های فولادی ما در صدر آنها فولاد مبارکه، علاوه بر اینکه صنعت فولاد کشور را بهینه می‌کنند برای صنعت کشور نیز ساختار سازی میکنند و در واقع توان فنی استراتژیک کشور افزایش می‌دهند.

اقتصاد آنلاین

انتهای پیام/ م

کد خبر 13119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =