کد خبر 12532
۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۸

ازدواج زیر چرخ بدعت‌ها

ازدواج زیر چرخ بدعت‌ها

این جامعه شناس حوزه خانواده، مولفه‌های مذهبی در خطه خراسان و خصوصا مشهد را عامل مهمی در پایداری ازدواج ها در گذشته دانست و گفت: با گسترش شهرها و حضور اتباع خارجی و گرایش برخی جوانان به ازدواج با آنها مشکلات دیگری محرز شد که ناشی از عدم شناخت نسبت به فرهنگ خانوادگی متقابل نیز هست چرا که برخی جوانان نسبت به عوامل کنترلی اجتماعی و فردی آگاهی لازم را ندارند.

به گزارش آهن‌نیوز؛ حسین امیری گنجی، جامعه شناس مشهدی در این رابطه با بیان اینکه موضوع آمار بالای طلاق و کاهش ازدواج معضلی کشوری است، بر صدق این آمار در خراسان نیز صحه گذاشت و این خطه را نمونه کوچکی از کل کشور در این زمینه دانست.

وی، مهم‌ترین عامل عدم رغبت جوانان به ازدواج از سویی و افزایش آمار طلاق از سوی دیگر را معطوف به مسائل اقتصادی و معیشتی، نابسامانی های مسائل اجتماعی و سیاسی حاکم بر کشور دانست و بر اهمیت عدم همسان سازی خانواده‌ها در گزینش نیز تاکید داشت.

امیری گنجی، عدم درک متقابل، متناسب نبودن شرایط زوجین نسبت به یکدیگر و افزایش توقعات جوانان با افزایش سن و تحصیلات آنان را از دیگر عوامل این معضل برشمرد و افزود: به عنوان یک کارشناس حوزه خانواده از نزدیک شاهدم توقع جوانان با ارتقای سطح تحصیلات و جایگاه اجتماعی آنان افزایش پیدا کرده و نگاه دیگری به ازدواج پیدا می‌کنند و انتظار دارند نفر مقابل هم دارای جایگاه اجتماعی یا تحصیلاتی خاصی باشد.

وی گریز دوباره‌ای بر اهمیت موضوع اقتصاد در انسجام بنیاد خانواده زد و اذعان داشت: اگر شرایط معیشت و اقتصاد و مسکن جوانان به نحوی حمایتی ارتقا یابد، شاهد دوام بیشتری در زندگی زناشویی و افزایش آمار ازدواج خواهیم بود اگر چه برخی موارد مربوط به مسائل خانوادگی و روانشناختی است اما درصد بالایی به بحث درآمد و معیشت اقتصادی مرتبط است.

وی، ارتقای سطح معیشت و تسهیل مباحث اقتصادی نیز مسکن برای آغاز زندگی مشترک را مبحث امیدآفرینی برای ترغیب جوانان به ازدواج قلمداد کرد و متذکر شد: وقتی این مهم انجام شود، رغبت و تمایل به همراه خواهد داشت تا جوانان با ترسیم آینده خوب، شادی را نیز سهم زندگی خود بدانند و تداوم زندگی مشترک را نتیجه دهد.

این جامعه شناس مشهدی در بخش دیگری از سخنانش بخشی از آمار طلاق را منبعث از ازدواج‌های احساسی و شتابزده دانست که بعد از مدت بسیار کوتاهی به عدم تحمل منجر شده و جدایی ها را رقم می‌زند.

وی با اشاره به روند صنعتی شدن جامعه و همسو شدن خانواده‌ها با تحولات نوین در خانواده نیز تصریح کرد: خانواده در جامعه امروزی روز بروز کوچکتر می‌شود اگرچه در گذشته‌ای نه چندان دور روابط خانوادگی بسیار گسترده بود ما شرایط کنونی و تکنولوژی سبب شده آپارتمان نشینی و دوری از بستگان امری عادی تلقی شود در حالی که سابقا بیشتر مشکلات خانوادگی زوجین در بستر کدخدامنشی بزرگترها رفع می‌شد.

امیری گنجی، دورهمی‌های خانوادگی با حضور ریش سفیدان و بزرگترهای فامیل را مولفه بسیار مهمی برای استحکام روابط خانوادگی و بنیان خانواده قلمداد کرد که عامل بازدارنده‌ای برای طلاق محسوب می‌شده، که در حال حاضر کمرنگ شده است.

وی؛ همچنین فضای مجازی و گرایش خانواده‌ها به حضور در این فضا را عامل دیگری در سردی روابط بین اعضای خانواده عنوان کرد که نیاز به مدیریت و برنامه‌ریزی درست دارد .

این جامعه شناس حوزه خانواده، مولفه‌های مذهبی در خطه خراسان و خصوصا مشهد را عامل مهمی در پایداری ازدواج ها در گذشته دانست و گفت: با گسترش شهرها و حضور اتباع خارجی و گرایش برخی جوانان به ازدواج با آنها مشکلات دیگری محرز شد که ناشی از عدم شناخت نسبت به فرهنگ خانوادگی متقابل نیز هست چرا که برخی جوانان نسبت به عوامل کنترلی اجتماعی و فردی آگاهی لازم را ندارند.

وی با بیان اینکه سابقا "طلاق" به عنوان یک منع اجتماعی بود که خانواده‌های طرفین به هر نحوی مانع از وقوع آن می‌شدند، ابراز کرد: با گسترش فضای مجازی قبح طلاق از بین رفت و به عنوان یک رویداد پذیرفته شده در شبکه‌های اجتماعی و مجازی قلمداد می‌شود که این معضل نیز باری بر افزایش آمار این حوزه است.

امیدی گنجی علاوه بر موارد فوق برخی قوانین را تسهیل گری معضل طلاق دانست و تصریح کرد: برخی قوانین ما در طلاق  نه تنها بازدارنده نشده است، بلکه تسریع کننده بوده که از جمله آن " قانون فرزندان اناث" در تامین اجتماعی است.

وی در این رابطه گفت: طبق این قانون اگر پدری که حق بیمه می‌پردازد پس از بیست سال از پرداخت آن، فوت کند دخترش می‌تواند جایگزین مستعمری پدر شود لذا به عینه شاهدم برخی به همین دلیل از همسر خود طلاق می‌گیرند تا با حقوق پدر متوفی زندگی راحتی از نظر معیشتی داشته و به درآمد پایدار بدون تعهدی برسند، اگر چه برخی بعد از جاری شدن طلاق و انجام سیر اخذ مستمری پدری به شوهر سابق خود باز می‌گردند اما بجای عقد دائم صیغه ۹۹ ساله می‌کنند تا در شناسنامه ثبت نشود که این روند خود نیز عامل دیگری بر افزایش آمار طلاق است که با این وصف شاهدیم قانونی که نگاه حمایتگری دارد از سویی دارد به بعد دیگری آسیب می‌زند!

این جامعه شناس مشهدی خاطرنشان کرد: در این خصوص من در هفت استان تحقیق مبسوطی انجام دادم که بر این اساس متوجه شدم یکی از عوامل طلاق همین قانون است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی، همچنین نگاه حمایتگرانه خانواده‌ها تا سنین جوانی را آسیب دیگری برای گرایش جوانان به ازدواج دانست و گفت: وقتی جوات برای تمام هزینه‌های شخصی از والدین تامین می‌شود دلیلی برای نان آوری خودش برای دیگری نمی‌بیند و به این راحت گرائی خو می‌کند در حالی که در گذشته از نوجوانی پسران را به حرفه یا کاری می‌سپردند تا روی پای خودش باشد.

وی بُعد دیگر این موضوع را معطوف به حاکمیت دانست و بر اهمیت جامعه شناسی روز بر اساس مولفه‌های فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی حوزه جوانان و نوجوانان در عرصه‌های مختلف تاکید کرد و افزود: حاکمیت سواد اجتماعی لازم را ندارد؛ سواد اجتماعی فقط تعلیم و تربیت نیست بلکه مولفه‌های مهمی دارد و نمی‌توان بخشنامه‌ای آن را اداره کرد.

انتهای پیام/ م

کد خبر 12532

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =