کد خبر 12442
۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۱

معاون وزیر صمت در گفت و گوی اختصاصی با رسانه آهن‌نیوز

سیاست‌های وزارت صمت در حمایت از صنایع کوچک / صنایع کوچک فدای صنایع بزرگ نشوند!

سیاست‌های وزارت صمت در حمایت از صنایع کوچک / صنایع کوچک فدای صنایع بزرگ نشوند!

معاون صنایع عمومی وزیر صمت با بیان اینکه عمده تمرکز وزارت صمت به صنایع پایین‌دست معطوف می‌شود، گفت: گر صنایع کوچک در کشور تقویت نشوند، زنجیره تولید در کشور افت خواهد کرد و چالش خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز؛ صنایع کوچک نقش حیاتی و قابل توجهی در اشتغالزایی، نوآوری، توسعه صادرات، سرمایه گذاری و در نهایت رشد اقتصادی کشور دارند. اما با این وجود همواره صنایع کوچک در کشورمان زیر سایه بنگاه‌های بزرگ نادیه گرفته می شوند به همین دلیل نیز همواره به تنهایی در پیچ و خم های موجود دست و پنجه نرم می کنند.

"محمد مهدی برادران" معاون صنایع عمومی وزیر صمت در گفت و گوی اختصاصی با رسانه آهن‌نیوز ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن روز حمایت از صنایع کوچک اظهار کرد: صنایع کوچک در کشورمان بر اساس تعاریفی که برای آن در نظر گرفته شده است به صنایعی اطلاق می شود که زیر ۱۰۰ یا ۱۵۰ نفر فعالیت دارند که عمده سهم صنعتی ما مشمول این واحداها هستند.

وی با بیان اینکه این صنایع در عمل هم توفیقات زیادی را چه در مقام افزایش تولید، اشتغال و شرابط مقابله با تحریم‌ها انجام داده‌اندف افزود: در بحث لوازم خانگی، توفیقات بیشتری نسبت به صنعت خودرو در این سال‌ها رقم خورده است. در سال ۱۳۹۷ که دچار تحریم شدیم تولید خودرو به شدت افت کرد اما در حوزه لوازم خانگی می‌توان به جرأت مدعی شد دو برابر سال ۹۷ تولید شده است.

برادران؛ استفاده از ظرفیت صنایع اعم از اشتغال بومی و منطقه‌ای و چابک بودن واحدها را از ویژگی‌های صنایع کوچک برشمرد و گفت: در سطح مدیریت دولتی تئوری وجود دارد که از واحدهای کسب و کار کوچک صنعتی چه در مقام پیمانکاری و برون‌سپاری در راستای ایجاد ارزش افزوده زنجیره تولید و تامین حمایت کنند. استفاده از ظرفیت صندق حمایت از صنایع کوچک وزارت صمت و اقداماتی که همکاران ما در راستای حمایت از شهرک‌های صنعتی انجام می‌دهند در حوزه‌های مختلفی است که توانسته در بُعد کمی و کیفی کمک شایانی انجام گیرد.

معاون صنایع عمومی وزیر صمت با بیان اینکه عمده تمرکز وزارت صمت به صنایع پایین‌دست معطوف می‌شود، افزود: همانطور که نیاز به صنایع بزرگ داریم، به صنایع کوچک که میزان قابل توجهی از تولیدات کشور بر عهده آنان است نیز مورد تاکید است. اگر صنایع کوچک در کشور تقویت نشوند، این زنجیره تولید در کشور افت خواهد کرد و چالش خواهیم داشت. مثلاً به جایی اینکه ورق خام صادر کنیم محصولات فلزی فرآوری شده و با ارزش افزوده بیشتری تولید و صادر خواهیم کرد.

برادران در پاسخ به این سوال که تامین مواد اولیه یکی از معضلات اصلی صنایع تولیدی کوچک است که عرضه نامناسب مواد اولیه در بورس کالا این مشکلات را دوچندان کرده است، بنابراین وزارت صمت چه تمهیداتی را برای برون رفت از چالش پیش رو قرار داده است؟ گفت: به نظرم علی رغم انتقاداتی که به مکانیزم عرضه در بورس کالا وجود دارد اما نظارت‌های دقیق در عرضه واحدهای بهین‌یاب و سامانه جامع تجارت کمک می‌کند که واحدهای کوچک‌تر سهم بیشتری را در تولیدات داخل کشور در مقام رقابت نسبت به واحدهای مشابه در منطقه و کشور داشته باشند.

انتهای پیام/ م

کد خبر 12442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =