کد خبر 12234
۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۳

۵ کارخانه برتر سازنده نبشی در ایران

۵ کارخانه برتر سازنده نبشی در ایران

نبشی از مقاطع پرمصرف موجود در بازار آهن بوده که در بسیاری از سازه‌های صنعتی و پروژه‌های ساختمانی مورد استفاده است. علاوه بر این پروژه‌ها در تهیه و ساخت بسیاری از وسایل ساده روزمره زندگی نیز کاربرد بسیاری دارد. در ایران هیچ گونه محدودیتی برای تولید نبشی وجود ندارد و شرکت‌های بسیاری در کارخانه‌های خود به تولید این مقطع پرکاربرد مشغول هستند.

به گزارش آهن نیوز؛ 

در این مطلب به معرفی ۵ کارخانه برتر سازنده نبشی در ایران و همچنین عوامل موثر بر قیمت نبشی پرداخته‌ایم؛ با ما همراه باشید.

۵ کارخانه برتر تولیدکننده نبشی

در ادامه مطلب به بررسی تولیدکننده‌های برتر نبشی می‌پردازیم.

کارخانه ذوب آهن اصفهان

این کارخانه در دشت طبس واقع در تهران و پنج کیلومتری جنوب غربی اصفهان قرار دارد. شرکت بزرگ ذوب آهن اصفهان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد ساختمانی و مقاطع فولادی کشور محسوب می‌شود؛ به طوریکه سالانه حدود ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن فولاد تولید و به بازار عرضه می‌کند. برترین محصولات این شرکت نبشی، تیرآهن بال نیم پهن موازی، تیرآهن بال پهن موازی، میلگرد، ناودانی، شمش‌های ساختمانی و تیرآهن بال باریک شیبدار هستند. نبشی‌های ذوب آهن اصفهان بر اساس استاندارد ملی ایران به شماره ۱۳۹۶۸-۱ و استاندارد DINEN ۱۰۰۵۶/۱,۲  تولید می‌شوند.

کارخانه فولاد ناب تبریز

از برترین تولیدکنندگان نبشی در ایران بوده که در سال ۱۳۸۲ با مشارکت ایران و ترکیه به ثبت رسید. پس از گذشت یک سال و پیشرفت‌های صورت گرفته، زمینی به اندازه ۶۰ هزار متر مربع برای عملیات اجرایی آن در نظر گرفته شد که در شهرک صنعتی شهید سلیمی واقع در کیلومتر ۳۵ جاده آذرشهر قرار دارد. اکنون پس از گذشت بیش از ۱۵ سال، این کارخانه ۴۶ هزار و ۵۰۰ متر مربع فضای سرپوشیده شامل بخش‌های اداری، کارگاه ابزار آلات، انبار، بخش تولید و … را داراست.

نبشی‌های فولاد ناب تبریز براساس استانداردهای ملی ۱-۱۳۹۶۸، استاندارد ۸۵۱۰ روسیه و استاندارد ۱-۱۰۰۵۶ اروپا تولید می‌شوند. ظرفیت تولید این شرکت حدود ۳۶۰ هزار تن در سال است. از برترین محصولات فولاد ناب تبریز می‌توان به نبشی‌ ۳۰ تا ۱۲۰ میلی متری، ناودانی ۸۰ تا ۱۶۰ میلی متری اشاره کرد.

کارخانه فولاد سازان سپاهان

این شرکت بزرگ، کار خود را در سال ۱۳۸۱ توسط مهندسان با تجربه آغاز کرد. مساحت این کارخانه حدود ۱۵ هزار متر مربع بوده و دارای زیربنای دوازده هزار متر مربعی نیز است. شرکت سهامی خاص سپاهان سالیانه ۱۰۰ هزار تن مقاطع فولادی مختلف را تولید و به بازار عرضه می‌کند. محصولات این کارخانه کیفیت بالایی داشته و در انواع مختلفی تولید می‌شوند. از جمله برترین محصولات این شرکت می‌توان به نبشی، پروفیل‌های مختلف، زهوار، لوله‌های فولادی، پروفیل Z و قوطی‌های فولادی اشاره کرد.

نبشی‌ کارخانه فولاد سازان سپاهان در ابعاد ۳۳ میلی متر تا ۴۰ میلی متر و با ضخامت ۴ میلی متر تا ۲.۵ میلی متر تولید و به بازار عرضه می‌شوند. گفتنی است قیمت نبشی 4 و سایر سایزهای برند سپاهان با دیگر برندها تفاوت دارد.

کارخانه فولاد شکفته مشهد

از قدیمی‌ترین و بهترین تولیدکنندگان نبشی در ایران بوده که در استان خراسان رضوی، شهر مشهد، کیلومتر ۲۰ جاده مشهد-قوچان و در شهرک صنعتی فناوری‌های برتر قرار دارد. این شرکت کار خود را در دهه ۱۳۳۰ و تنها با یک کارگاه ریخته‌گری کوچک آغاز کرد. پس از گذشت ۲۵ سال، در اوایل دهه ۶۰ به علت نیازهای کشور دست به تولید قطعات کارخانه‌های شکر، قطعات ریلی، خودرو، کشاورزی و گازرسانی زد. امروزه تولید سالیانه این کارخانه حدود ۱۰۰ هزار تن است. محصولات برتر این شرکت؛ نبشی، ناودانی و مقاطع خاص است. مقاطع فولادی مختلف این کارخانه براساس استاندارد بین‌المللی DIN IN اروپا، استاندارد ملی ISIRI ۱۳۹۶۸-۱ و استاندارد GOST ۸۵۱۰ کشور روسیه تولید و به بازار عرضه می‌شود. نبشی‌ کارخانه فولاد شکفته مشهد به صورت بال مساوی و ناودانی‌های این شرکت به صورت بال شیب دار به طول ۶ متر تولید می‌شوند.

تولید نبشی در کارخانه

کارخانه فولاد کوهپایه

یکی از برترین تولیدکنندگان نبشی ایران بوده که در ۳۵ کیلومتری شرق اصفهان، واقع در شهرک صنعتی شرق قرار دارد. این کارخانه محصولات گوناگونی مانند نبشی بال مساوی، نبشی بال نامساوی، ناودانی، سپری، چهارگوش و ریل جرثقیل تولید می‌کند. از نقاط قوت کارخانه فولاد کوهپایه می‌توان به کیفیت محصولات براساس مشخصات خالص و استانداردهای ذکر شده اشاره کرد. سایز نبشی‌ بال مساوی این کارخانه L۲۰×۲۰×۳ تا L۶۰×۶۰×۵ بوده که بین وزن ۸۸ تا ۴۲.۵ کیلوگرم متغیر است. نبشی‌ بال نامساوی این شرکت نیز در اندازه‌های L۳۰×۲۰×۳ تا L۵۰×۳۰×۵ و در وزن‌های ۱۲.۱ تا ۹۶.۲ کیلوگرم تولید و به بازار عرضه می‌شوند. از ویژگی‌های نبشی فولادی کارخانه کوهپایه می‌توان به تنوع در ضخامت نبشی، نرمی و انعطاف‌پذیری با استفاده از فولاد st۳۷، داشتن مشخصات ابعادی براساس استانداردها، صافی بسیار بالا در طول محصول و تولید نبشی‌های سفارشی اشاره کرد.

عوامل موثر بر قیمت نبشی چیست؟

در ادامه مطلب به مهم‌ترین عوامل موثر بر قیمت نبشی اشاره کرده‌ایم.

قیمت مواد اولیه

از مهم‌ترین عوامل موثر بر قیمت نبشی، مواد اصلی مورد استفاده در تولید انواع آن است. هر تغییر هر چند جزئی در قیمت مواد اولیه، می‌تواند قیمت نبشی را تحت تاثیر خود قرار دهد. به عنوان نمونه، اگر قیمت فولاد افزایش یابد، تولیدکنندگان نبشی باید هزینه بیشتری برای تأمین این ماده اولیه بپردازند؛ در نتیجه، نبشی را با قیمت بالاتری به بازار عرضه می‌کنند تا بتوانند هزینه‌های تولید خود را نیز تأمین کنند.

هزینه‌های حمل‌ و نقل

نبشی‌ در حجم بالا توسط کامیون‌ها یا با کشتی‌های بزرگ جابه‌جا می‌شوند. اگر قیمت سوخت افزایش یابد، هزینه ناوگان حمل‌ و نقل نیز به طور متناسب بالا می‌رود. در این شرایط، تولیدکنندگان نبشی مجبور به فروش محصولات خود با قیمتی بالاتر به بازار هستند تا هزینه‌های حمل‌ و نقل را در قیمت نهایی لحاظ کنند.

عرضه و تقاضا در بازار

افزایش میزان عرضه، منجر به کاهش قیمت می‌شود، در مقابل کاهش عرضه باعث افزایش قیمت‌شان خواهد شد. به علاوه، میزان تقاضای خرید در بازار نیز تأثیر مستقیمی بر قیمت نهایی نبشی دارد؛ در فصول سرد سال، به دلیل کاهش ساخت و ساز، میزان تقاضای خرید نبشی کاهش یافته و همین امر باعث کاهش قیمت آن نیز می‌شود.

نوسانات قیمت ارز و دلار

تغییرات در نرخ دلار به‌ طور مستقیم و بدون هیچ کنترلی، بر قیمت این محصولات تأثیرگذار خواهد بود. افزایش نرخ دلار در بازار، موجب افزایش قیمت تمامی کالاها مانند قیمت نبشی می‌شود. این موضوع ناشی از وارداتی بودن بسیاری از مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز برای تولید محصولات آهنی و فولادی است که با دلار خریداری می‌شوند.

سیاست‌های داخلی ایران

سیاست‌های اقتصادی دولت در زمینه‌های مختلفی مانند نرخ ارز، نرخ تورم، نرخ بهره، سیاست‌های مالیاتی و... به‌ طور مستقیم بر هزینه‌های تولید و قیمت نهایی محصولات تأثیرگذار هستند.

تورم جهانی

تورم جهانی به معنای افزایش عمومی سطح قیمت‌ها در اقتصاد جهانی خواهد بود. افزایش قیمت‌ها ناشی از عوامل مختلفی مانند افزایش هزینه‌های تولید، افزایش تقاضا و کمبود عرضه همچنین سیاست‌های پولی دولت‌ها است. در شرایط تورمی جهانی، هزینه‌های تولید محصولات فولادی مثل نبشی افزایش پیدا می‌کند که دلیل آن گران شدن مواد اولیه، انرژی، حمل‌ و نقل و سایر هزینه‌های مرتبط با تولید است. در نتیجه، تولیدکنندگان مجبور به افزایش قیمت فروش محصولات خود می‌شوند.

عوامل موثر بر قیمت نبشی

سخن پایانی

در انتهای این مطلب لازم به ذکر است خرید آنلاین انواع مقاطع فولادی برندهای مختلف از مراکز معتبر تامین مقاطع فولادی امکان‌پذیر است.

منبع: مستقل آنلاین

انتهای پیام/z

کد خبر 12234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =