کد خبر 11959
۱۸ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۵

آهن نیوز یک پدیده نوظهور در صنعت آهن و فولاد را بررسی می کند

بررسی چالش‌ها و فرصت‌های تولید بدون کارخانه

بررسی چالش‌ها و فرصت‌های تولید بدون کارخانه

تولید بدون کارخانه در واقع استفاده از ظرفیت‌های تولیدی یک کارخانه برای تولید محصول با نام یک برند دیگر است. این شیوه فقط مختص به صنعت فولاد نیست و در صنایع دیگری همچون لوازم خانگی، خودرو، قطعات لوازم الکترونیکی و غیره نیز بکار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز؛ تولید بدون کارخانه، پدیده‌ای نوظهور در صنعت فولاد و آهن است. موضوعی که علاوه بر کنترل هزینه و تضمین کیفیت برای مصرف‌کننده، سبب عدم توقف خط تولید کارخانه‌های صنعتی هم می‌شود.

در صنعت فولاد و به‌ویژه در انتهای زنجیره که اغلب موضوعات نوردی مورد توجه است دو گروه در بخش تولید و عرضه مشغول فعالیت هستند. گروه نخست شرکت‌هایی هستند که خطوط تولیدی دارند و پروسه عملیات کاری روی محصول را از ابتدا که تامین مواد اولیه است تا تولید و در نهایت فروش را انجام می‌دهند.

اما گروه دیگری هم هستند که گرچه در زمره تولیدکنندگان قرار ندارند اما تولیداتی را بدون داشتن کارخانه دارند به گونه‌ای که با توجه به شناختی که از بازار به دست می‌آورند، با ثبت یک برند و شرکت تجاری، به واحدهای تولیدی سفارش می‌دهند و مجموعه‌های تولیدی نیز سفارش آنها را تولید کرده و در نهایت این شرکت‌ها محصول نهایی را با برند اختصاصی خود در بازار عرضه می‌کنند.

تولید بدون کارخانه در واقع استفاده از ظرفیت‌های تولیدی یک کارخانه برای تولید محصول با نام یک برند دیگر است. این شیوه فقط مختص به صنعت فولاد نیست و در صنایع دیگری همچون لوازم خانگی، خودرو، قطعات لوازم الکترونیکی و غیره نیز بکار می‌رود.

بازی برد-برد برای تولیدکننده و تامین‌کننده

ابولفضل ذوقی پور مدیرعامل شرکت توسعه سبز ارکید در این باره می‌گوید: بحث تولید بدون کارخانه در صنعت فولاد چند سالی است که جا افتاده است در واقع به مجموعه‌های تولیدی کمک می‌کند تا دغدغه تامین مواد اولیه و توزیع نداشته باشند. وقتی تولیدکننده درگیر تامین مواد اولیه و فروش باشد نمی‌تواند تمرکزی در تولید با کیفیت محصول داشته باشد.

وی ادامه داد: کارخانه‌های تولیدی ما در ایران نقدینگی خود را تقسیم نمی‌کنند. مثلاً سه شریک قصد دارند که کارخانه‌ای را احداث کنند و حدود 30 میلیارد سرمایه اولیه نیز برای این کار تامین می‌کنند و تمام سرمایه را در خرید زمین و ماشین آلات صنعتی و غیره صرف می‌کنند و وقتی به تولید می‌رسند با مشکلات نقدینگی در تامین مواد اولیه روبرو می‌شوند.

این فعال صنعتی با بیان اینکه تولید بدون کارخانه در واقع یعنی رفع دغدغه‌های تامین و فروش از تولیدکننده، اظهار کرد: تولید بدون کارخانه در واقع یک مدل از توسعه صنعتی است که با توجه به ظرفیت خالی کارخانه‌ها، منطق و عقل اقتصادی حکم می‌کند که صاحبان برندها از آن استفاده کنند و بدون سرمایه اولیه برای راه‌اندازی کارخانه‌ها شروع به بهره‌برداری محصول نهایی کنند و یک باری برد-برد را چه برای خود و چه برای تولیدکننده ایجاد کنند.

تولید بدون کارخانه کمک می‌کند سرانه سربار هزینه‌ها کاهش یابد

پوریا ملول مدیرعامل آراد فولاد آژند نیز با اشاره به مزیت‌های تولید بدون کارخانه گفت: نباید فراموش کرد که تولید بدون کارخانه در واقع در شرایط بازار رکورد مانند اکنون که میزان تولید کاهش پیدا کرده و یا در مقابل، مازاد بر تولید دارد یک فرصت و ظرفیت است. چراکه هزینه سرمایه اولیه راه‌اندازی کارخانه و در ادامه موارد دیگری چون حقوق، دستمزد، عوارض و مالیات و غیره هزینه‌های سرباری را برای تولیدکننده به دنبال خواهد داشت و زمانیکه تولیدکننده درگیر این موارد باشد قطعاً تمرکزش از فروش بیرون خواهد رفت و در بازپرداخت سرمایه دچار مشکل می‌شود.

وی ادامه داد: بازپرداخت زمانی اتفاق می‌افتد که چرخ کارخانه بچرخد. تولید بدون کارخانه در واقع حذف این دغدغه‌ها از تولیدکننده است. البته این دغدغه دو جانبه است. ما دغدغه تولید را از خودمان و دغدغه فروش و تامین مواد اولیه را از تولیدکننده دور می‌کنیم. در واقع می‌توان گفت تولید بدون کارخانه کمک می‌کند سرانه سربار هزینه‌ها کاهش یابد و تولید و فعالیت واحدهای تولیدی اقتصادی‌تر از پیش باشد.

این گفت و گو ادامه دارد...

انتهای پیام/ م

کد خبر 11959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =