کد خبر 11800
۱۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۵

تامین برق صنایع فولادی چگونه پیش می‌رود؟ / لجبازی وزارت نیرو یا بدقولی وزارت صمت!

تامین برق صنایع فولادی چگونه پیش می‌رود؟ / لجبازی وزارت نیرو یا بدقولی وزارت صمت!

کارشناس حوزه انرژی معتقد است که احداث نیروگاه خورشیدی برای صنایع فولادی می‌تواند هم مشکلات ناترازی انرژی را حل کند و هم معضلات تامین برق این صنعت را از میان بردارد به شرطی که وزارت صمت و وزارت نیرو با ارائه تسهیلات، جذابیت و انگیزه را برای این اقدام فراهم کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز؛ صنعت فولاد چند سالی است که با مشکلات متعددی در حوزه انرژی دست و پنجه نرم می کند. از قطعی برق در تابستان و قطعی گاز در زمستان و همچنین افزایش تعرفه های انرژی سبب شده تا آسیب جدی و زیادی به تولیدات فولادی صنایع برسد اما مدتی است که بسیاری از صنایع فولادی به ویژه صنایع بزرگ همانند فولاد مبارکه و خوزستان به عزم خود را جزم کرده اند تا موضوع ناترازی انرژی را با احداث نیروگاه برطرف کنند. با اینکه این عزم از سوی برخی از صنایع برای رفع مشکلات در دستور کار صنایع قرار گرفته است اما هنوز وضعیت انتقال انرژی برای صنایع در بسیاری از نقاط کشور خوب نیست. به طوریکه در این یک ماه اخیر میزان تولیدات صنایع به شدت کاهش پیدا کرده است.

حسین افضلی کارشناس حوزه انرژی در گفت و گو با رسانه آهن نیوز درباره رفع ناترازی های انرژی در صنعت فولاد گفت: در سال ۱۳۹۷ تفاهم نامه ای بین وازت نیرو و وزارت صمت منعقد شد که در آن قید شده بود وزارت نیرو به کمک وزارت صمت بتواند با احداث نیروگاه در اقصی نقاط کشور، حدود ۱۰ هزار مگاوات برق صنایع را تامین کند که عملاً توفییقی در این زمینه حاصل نشد و وزارت نیرو نیز در این موضوع صنایع را محدود کرد.

افضلی در پاسخ به این سوال که چه پیشنهادی برای رفع ناترازی انرژی و راه حلی برای عدم قطعی برق صنایع فولادی در فصل گرما دارید؟ گفت: دولت ها باید تسهیلات و مشوق هایی را برای صنایع بوجود بیاروند تا صنایع به سوی احداث نیروگاه به ویژه انرژی های تجدیدپذیر حرکت کنند.

وی در ادامه افزود: موضوع انرژی پاک و احداث نیروگاه خورشیدی چند سالی است که در دستور کار دولت قرار گرفته است اما روند پیش روی آن بسیاری آهسته است.

افضلی درباره مزایای احداث نیروگاه خورشیدی گفت: روند احداث این نیروگاه علی رغم اینکه گران تر است اما با سرعت بیشتری انجام می شود و در مسیر تحقق انرژی پاک که مدنظر بسیاری از صنایع بزرگ جهان است قرار دارد. برای احداث نیروگاه خورشیدی معمولا از ۱/۲ هکتار می توان یگ مگاوات برق تامین کرد.

انتهای پیام/ م

کد خبر 11800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =