کد خبر 11758
۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۰
فروش ۹۴.۲ درصدی محصولات مبارکه در بهار ۱۴۰۳

۹۴.۲درصد عرضه محصولات فولاد مبارکه اصفهان در بورس کالای ایران طی بهار امسال با ثبت تقاضا از سوی خریداران به فروش رفت. ورق گرم HR و ورق قلع‌اندود پرتقاضاترین محصولات عرضه شده فولاد مبارکه در رینگ صنعتی بورس کالا بودند به‌نحوی که ۱۰۰ درصد عرضه ورق گرم HR با متوسط رقابت قیمتی ۴۶ درصدی  و ۱۰۰ درصد عرضه ورق گرم قلع‌اندود با متوسط رقابت قیمتی ۲۷.۶ درصدی در این بازه ۳ ماهه معامله شد. 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز؛ بررسی داده‌های بورس کالای ایران در فروردین، اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۳ از آن حکایت دارد که شرکت فولاد مبارکه اصفهان بالغ بر یک میلیون و ۳۹۶ هزار و ۵۶۰ تن محصول در زیرگروه تختال، ورق گرم نوردکاران، ورق گرم خودرو، ورق گرمHR، ورق گالوانیزه، ورق قلع‌اندود؛ ورق سرد لوازم خانگی، ورق سرد خودرو، ورق سردB، ورق رنگی و تختال  را در این بازار عرضه کرد. در حالیکه تمامی انواع ورق فولادی تولیدی در فولاد مبارکه در تالار صنعتی بورس کالا عرضه شد؛ تختال به تالار حراج باز آمد و در این تالار نسبتاً تازه تاسیس عرضه شد. میزان تقاضای ثبت شده برای انواع محصولات مبارکه در این بازه ۳ ماهه برابر یک میلیون و ۴۰۷ هزار و ۵۱۰ تن بود و در نهایت یک میلیون و ۳۱۶ هزار و ۹۴۰ تن از این محصولات به فروش رفت. به این ترتیب ۹۴.۲ درصد از کل محصولات فولاد مبارکه که ظرف بهار در بورس کالا عرضه شده بود؛ مورد معامله قرار گرفت.

شرکت فولاد مبارکه اصفهان بزرگترین فولادساز کشور و همچنین بزرگترین تولیدکننده انواع ورق فولادی در کشور است؛ محصولات تولیدی این مجموعه به مصرف بسیاری از صنایع تکمیلی از جمله تولیدکنندگان لوازم خانگی، خودروسازان، صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و ... می‌رسد. کیفیت محصولات تولیدی از سوی مبارکه باعث شده تا محصولات تولیدی این شرکت در میان صنایع تکمیلی داخلی متقاضیان متعددی داشته باشد؛ البته این شرکت بزرگترین تولیدکننده و تامین‌کننده انواع ورق فولادی نیز هست و همین موضوع باعث می‌شود تا صنایع تکمیلی برای تامین بخشی از مواد اولیه مصرفی خود به سراغ محصولات مبارکه آیند.

در بهار امسال ۱۰۰ درصد عرضه ورق گرم  HR و ۱۰۰ درصد ورقع قلع‌اندود مبارکه در رینگ صنعتی بورس کالا به فروش رفت. همچنین در این بازه زمانی ۹۸.۳ درصد از عرضه ورق گرم نوردکاران،  ۹۴.۸ ورق گرم خودرو و ۹۱.۸ درصد ورق سرد B نیز معامله شد. این در حالی بود که نسبت حجم معامله به عرضه برای ورق سرد لوازم خانگی برابر ۸۶.۸ درصد، برای تختال برابر ۸۴ و برای ورق سرد خودرو ۸۳.۵ درصد بود. همچنین در بازه ۳ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳ برابر ۶۶ درصد ورق رنگی مبارکه و ۵۲ درصد ورق گرم گالوانیزه تولیدی این شرکت به فروش رفت.

رقابت ۴۶ درصدی در رینگ ورق گرم HR

 بررسی داده‌های معاملاتی فولاد مبارکه در بورس کالای ایران از آن حکایت دارد که ورق گرمHR بیشترین سهم را در تولید و عرضه محصول این شرکت به خود اختصاص داده است. شرکت فولاد مبارکه هر ماه یک مرتبه نسبت به عرضه این محصول پرطرفدار در رینگ صنعتی اقدام می‌کند و با توجه به برتری تقاضا نسبت به عرضه این محصول معمولا ۱۰۰ درصد عرضه با رقابت قیمتی از سوی متقاضیان به فروش می‌رود. همواره ظرف سال‌های اخیر میزان تقاضا برای ورق گرم HR در کشور بالاتر از میزان تقاضا بوده و این موضوع باعث می‌شود تا این محصول با رقابت قیمتی معامله شود؛ با این وجود در برخی برهه‌های زمانی رقابت برای کسب سهم از عرضه ورق گرم HR مبارکه دچار هیجان غیرقابل کنترلی می‌شود؛ احتمال کاهش عرضه در میان مدت و افزایش انتظارات تورمی از جمله دلایل بروز هیجان خرید در میان خریداران این محصول است. از آنجاییکه فولاد مبارکه اصلی‌ترین تامین‌کننده این محصول در بازار داخل است؛ وزارت صمت در برهه‌های بروز هیجان، برای فروکش رقابت قیمتی میان مشتریان؛ شرکت فولاد مبارکه اصفهان را ملزم به واردات و عرضه ترکیبی ورق در بورس کالا می‌کند. به این ترتیب عرضه ترکیبی از محصول تولیدی این شرکت و ورق وارداتی می‌تواند بخشی از التهاب در این بازار را تسکین دهد.

هر کیلوگرم ورق گرم HR فولاد مبارکه در فروردین امسال با قیمت پایه‌ای برابر ۲۲ هزار و ۱۱۲ تومان؛ در اردیبهشت ماه با نرخ پایه‌ای برابر ۲۳ هزار و ۸۷ تومان و طی خرداد ماه با قیمت پایه‌ای برابر ۲۲ هزار و ۹۴۲ تومان در رینگ صنعتی بورس کالای ایران عرضه شد. میانگین وزنی قیمت پایه ورق فولادی در بهار امسال برابر ۲۲ هزار و ۷۱۳ تومان بود؛ همچنین در این فصل این محصول با متوسط قیمتی برابر ۳۳ هزار و ۲۷۹ تومان به فروش رفت و به این ترتیب متوسط رقابت در رینگ ورق گرم HR به ۴۶.۵ درصد رسید.

معامله ۹۸ درصد ورق گرم نوردکاران

ورق گرم نوردکاران از دیگر محصولات پرتقاضای فولاد مبارکه اصفهان است؛ طی بهار امسال بالغ بر ۱۸۳ هزار و ۲۶۰ تن از این محصول از سوی فولاد مبارکه با قیمت پایه‌ای در بازه ۳۱ هزار و ۹۲۵ تومان تا ۳۵ هزار و ۶۲۹ تومان در رینگ صنعتی بورس کالای ایران عرضه شد. میانگین وزنی قیمت پایه این محصول برابر ۳۳ هزار و ۲۶۴ تومان بود؛ برای این محصول تقاضایی به میزان ۱۸۳ هزار و ۷۰۰ تن از سوی خریداران به ثبت رسید و در نهایت ۱۸۰ هزار و ۱۸۰ تن محصول با میانگین قیمتی برابر ۳۳ هزار و ۳۲۷ تومان به فروش رفت. به این ترتیب ۹۸ درصد ورق گرم نوردکاران با متوسط رقابت قیمتی ۰.۱۹ درصدی به فروش رفت.

ثبت رقابت ۲۷.۶ درصدی در رینگ ورق قلع‌اندود

شرکت فولاد مبارکه اصفهان طی بهار امسال بالغ بر ۱۹ هزار و ۵۰۰ تن ورق قلع اندود با متوسط قیمت پایه‌ای برابر ۵۲ هزار و ۳۱۲ تومان را در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران عرضه کرد. برای این محصول تقاضایی به همین میزان از سوی مشتریان به ثبت رسید و در نهایت نیز ۱۰۰ درصد حجم عرضه با متوسط قیمت ۶۶ هزار و ۷۴۶ تومان یعنی رقابت قیمتی برابر ۲۷.۶ درصد معامله شد.

انتهای پیام/ م

کد خبر 11758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =