کد خبر 11739
۶ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۰

قیمت هر سهم چادرملو مشخص شد/ سهامداران ۳۰ مهر منتظر واریز سود باشند

قیمت هر سهم چادرملو مشخص شد/ سهامداران ۳۰ مهر منتظر واریز سود باشند

مجمع سالانه چادرملو برگزار و ضمن تصویب صورت های مالی، مقرر شد ۶۲ تومان برای هر سهم توزیع شود.

به گزارش آهن نیوز؛ مجمع سالیانه شرکت چادرملو صبح امروز با حضور ۸۸ درصد سهامداران در محل مجموعه تلاش برگزار و پس از قرائت گزارش عملکرد هیات مدیره مربوط به سال مالی منتهی به اسفند ۱۴۰۲ و نظر حسابرس و بازرس قانونی، صورت های مالی تصویب و به پیشنهاد هیات مدیره مقرر شد از ۷۸۴ ریال سود محقق شده هر سهم ۶۲۰ ریال معادل ۷۹ درصد برای هر سهم توزیع شود.

بر اساس این گزارش، سود سهامداران حقیقی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌های سجامی ۳۰ مهر به حساب اعلامی واریز خواهد شد. سود سهامداران حقوقی نیز ۳ آبان پرداخت می‌شود.

اهم موارد مطرح شده در مجمع:

سال گذشته دو کارخانه فولادسازی و گندله‌سازی و از ابتدای بهره‌برداری، رکوردشکنی تولید داشتند.

- برای اولین بار بالغ بر ۱۶.۳ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه شرکت و شرکت‌های سرمایه‌پذیر صورت پذیرفت.

- در بخش کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی سهم شرکت به ترتیب ۱۷ ، ۷ و ۱۰ درصد از سهم تولید کل کشور است.

- سال گذشته حدود ٨.۵ میلیون تن استخراج از معدن چادرملو صورت گرفت.

- چادرملو ۵.٣ میلیون تن سنگ‌آهن از طریق فرآوری باطله‌های سنگ‌آهن معدن و خرید سنگ‌آهن از سایر منابع تأمین کرد.

- سال گذشته حدود ۱۰.۶ میلیون تن کنسانتره در مجموعه چادرملو تولید شد.

- ظرفیت تولید گندله داخلی در شرایط فعلی ۶۹ میلیون تن که با در نظر گرفتن نرخ بکارگیری، ظرفیت تولید گندله حدود ۸۵ درصد است. سال گذشته ۵۶ میلیون تن گندله در داخل تولید شد که نشان‌ می دهد عملاً میزان نرخ بکارگیری از شرکت های تولید گندله بیشتر از ۸۵ درصد نبود.

- ظرفیت خط تولید گندله با حدود ۳.۴ میلیون تن، افزایش یافت. افزایش ظرفیت و اصلاحات این امکان را محقق کرد که سال ١۴٠٢، حدود ٣.٩ میلیون تن گندله برای اولین بار از سال ۸۶ در مجموعه چادرملو محقق شود. به رغم محدودیت‌های گازی، توقفات تولید ۴۳۶ ساعت کاهش یافت.

- در بخش واحد اسفنجی حدوداً ۱۶ میلیون تن تولید شد. این مجموعه عملاً نرخ تولید را نسبت به سال ۱۴۰۱ حفظ کرد در حالی که محدودیت گاز در سال ۱۴۰۲، حدود ۴۰ درصد فراتر از ۱۴۰۱ بود.

- سال گذشته محدودیت‌های برق بیشتری تجربه شد. چادرملو به رغم محدودیت‌ها رکورد تولید را در شمش فولاد از ابتدای بهره‌برداری در واحد فولادسازی با سیاست تحقق بیشترین ارزش افزوده در پایین‌ترین بخش زنجیره ارزش ثبت کرد.

- عملیات اجرایی احداث نیروگاه خورشیدی ۱۰۰ مگاواتی، مشارکت در سرمایه‌گذاری و طراحی و اجرای عملیات پروژه اکتشاف و استخراج و تولید کنسانتره از کانسنگ‌آهن آنومالی A١٠ از اهداف کوتاه‌مدت شرکت چادرملو است.

- طرح احداث کارخانه مگامدول آهن اسفنجی به ظرفیت ۲ میلیون تن در سال و بهره‌برداری از نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۴۶ مگاواتی اردکان از اهم طرح‌ها و برنامه‌های درون شرکتی در سال جاری و پنج سال آینده خواهد بود.

- طرح احداث کارخانه تولید ورق نورد گرم در اردکان و مشارکت در شرکت‌های سرمایه‌پذیر طبق برنامه افزایش سرمایه و متناسب با پیشرفت پروژه‌های شرکت‌ های فرعی از دیگر اهداف بلندمدت است.

- باطله‌برداری در معدن D۱۹ انجام شده و پیش‌بینی می‌شود ۴ میلیون تن سنگ‌آهن از این معدن استخراج شود. عملیات این معدن با همراهی و مشارکت شرکت سنگ‌آهن مرکزی ایران انجام می شود.

- طرح احداث دو واحد ۱۰ مگاواتی نیروگاه خورشیدی در مناطق بهاباد و اردکان در قالب شرکت سی پی جی پارس در حال انجام است و سال جاری به بهره‌ برداری می‌رسد.

- واحد کلاف شرکت فولاد سرمد ابرکوه سال جاری به بهره‌برداری می رسد. احداث کارخانه اکسیژن به ظرفیت ۱۵ هزار مترمکعب در روند اجرا قرار دارد.

- بهره‌برداری از کارخانه کنسانتره به ظرفیت یک میلیون تن در قالب شرکت عصر نوین بهاباد، احداث کارخانه‌های آهن اسفنجی در شهرستان‌های اقلید، اردبیل و بختگان در قالب مشارکت با شرکت‌های سرمایه‌گذار از دیگر برنامه‌ها است.

- سال مالی ١۴٠٢ حدود ۵۴ واگن کشنده خریداری و هزینه این بخش ۳ هزار میلیارد تومان برآورد شد. تا کنون معادل ٢هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و هزینه انجام شده و اکنون جابجایی کنسانتره واحد گندله‌سازی از این طریق انجام می‌شود.

- تفاوت میزان هزینه‌های ریلی و جاده‌ای ۳۰درصد است.

- با اعمال افزایش سرمایه، ٢هزار میلیارد تومان معافیت مالیاتی دریافت شد.

- سال ۱۴۰۲ پرداخت ۴۲درصد حقوق دولتی در نظر گرفته بودند که چادرملو زیر بار نرفت. در این قضیه، حاکمیت با مجموعه چادرملو همکاری کرد. همه حقوق دولتی بر عهده صاحب پروانه است.

- معدن D۱۹ در مرحله اکتشاف و آماده‌سازی است و تقریباً ۱۷۰ میلیون تن باطله‌برداری شده و به سنگ‌آهن رسیده است. استخراج سنگ‌آهن شروع شده اما الزام بهره‌برداری و برداشت سنگ‌آهن به بیرون ملزم به دریافت مجوز محیط زیست است که دنبال می شود. دریافت مجوز از هیات دولت هم در دستور کار است.

- طبق برنامه‌ریزی سال جاری ۱۰ میلیون تن سنگ‌آهن از محل معدن و فرآورده باطله‌های معدنی از معدن چادر ملو برداشت می شود.

- با قرارداد دوجانبه با شبکه برق حدود ۱۸۵ مگاوات برای واحد گندله احیا و فولادسازی چادرملو تامین می شود.

- افزایش تولید و استفاده حداکثری از ظرفیت بهینه شرکت های تولیدی و کاهش توقفات از دیگر برنامه‌ها است. در شرایط فعلی ۴۰درصد درآمد از بخش فولادسازی است. بنابراین به هر میزان که بهره‌وری در این واحد یا واحد قبلی یعنی گندله‌سازی و اسفنجی افزایش یابد، درآمد و سود شرکت افزایش می‌یابد.

- پیش‌بینی می‌شود میزان توقفات ناشی از قطعی برق در فصول پرمصرف به حداقل ممکن برسد و تولید در فولادسازی با رشد همراه شود.

- سیاست کاهش قیمت‌های خرید سنگ و شناسایی معادن جدید دنبال می شود. در قالب مشارکت با بخش‌های مختلف و نهایتاً افزایش بهره‌وری و کاهش زمان توقفات، تعمیرات اساسی به گونه ای انجام شده که خللی در تولید ایجاد نشود.

منبع: بورس پرس

انتهای پیام/z

کد خبر 11739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =