کد خبر 11733
۶ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۵

آهن‌نیوز گزارش می‌دهد؛

ویتنام چگونه بازار فولاد آمریکا را به هم ریخت؟

ویتنام چگونه بازار فولاد آمریکا را به هم ریخت؟

قیمت فولاد در ایالات متحده همچنان در حال کاهش است و این امر، نگرانی‌هایی را در مورد رکود احتمالی بازار ایجاد می‌کند. برآوردها نشان می‌دهد که تشدید واردات فولاد ویتنامی بر قیمت فولاد داخلی در ایالات متحده فشار می‌آورد و به طور بالقوه ثبات بازار را تهدید می‌کند.

به گزارش خبرنگار آهن نیوز و به نقل از «اویل پرایس»، شاخص ماهانه فولاد خام (MMI) با کاهش ۱.۳۳ درصدی از ماه می تا ژوئن روند کاهشی داشته است. همچنین، قیمت نورد تخت فولاد در ایالات متحده نزولی به نظر می‌رسد که کاهش قیمت را در ماه ژوئن تسریع می‌کند. همچنین، قیمت کلاف نورد گرم نزدیک به ۹ درصد کاهش یافت که بیشترین کاهش از زمان فوریه تاکنون است. قیمت‌های CRC و HDG به ترتیب ۶ و همچنین قیمت ورق ۴ درصد کاهش یافت.

 از ۱۳ ژوئن، در میان گزارش‌ها از شرایط کند تقاضا، قیمت‌های ورق گرم توانست به پایین‌ترین سطح خود از اکتبر ۲۰۲۳ برسد. طبق گزارش‌ها، برخی از شرکت‌ها از سفارش‌های قراضه خودداری کرد تا این فرض تقویت شود که ماه ژوئن نیز می‌تواند شاهد کاهش قیمت‌های قراضه باشد.

در سه ماهه گذشته، کارخانه‌های فولادی ایالات متحده عملکردهای نوسانی را گزارش کردند. در حالی که Nucor و SDI شاهد افزایش تقاضا از سه ماهه چهارم ۲۰۲۳ تا سه ماهه اول ۲۰۲۴ بودند، محموله‌های Cliffs و US Steel کاهش یافته است. با شروع سه ماهه دوم، کارخانه‌ها به بازارها هشدار دادند که تعمیرات قریب‌الوقوع می‌تواند عرضه داخلی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. با این حال، این اخطارها تنها افزایش موقتی از قیمت‌ها در اوایل آوریل داشت و سپس روند نزولی به خود گرفت.

باوجود واکنش ضعیف بازار، این قطعی‌ها شاهد کاهش سطح تولید فولاد خام داخلی در سراسر آوریل و به دنبال آن بهبود تدریجی در ماه می بود. در ماه ژوئن، به نظر می رسید که فولادسازان داخلی در تلاش برای به دست آوردن مجدد کنترل بر بازار، دوباره سطح تولید خود را کاهش دهند. اما باوجود کاهش تولید، قیمت فولاد از اواسط ژوئن تقریبا ثابت بوده است، این امر در نهایت کارخانه‌ها را مجبور می‌کند تا سطح تولید را بیشتر محدود کنند.

افزایش واردات به ویژه از ویتنام

تقاضای واردات احتمالاً در کاهش قیمت‌های داخلی ایالات متحده نقش داشته است. به هر حال، قیمت‌های ایالات متحده نسبت به همتایان جهانی خود در اوایل سه‌ماهه دوم افزایش بیشتری داشتند که به تشویق تقاضای واردات کمک کرد. در ماه‌های مارس و آوریل شاهد جهش در واردات فولاد نورد تخت بودند و داده‌های نشان می‌دهد که این روند در ماه می نیز ادامه داشته است.

عجیب اینکه از آغاز سال ۲۰۲۴، حجم واردات فولاد نورد تخت از ویتنام به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. در واقع، میانگین حجم واردات ماهانه آنها در طول پنج ماه اول سال ۲۰۲۴، بیش از ۴۵۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۳ رشد یافته است.

به نظر می‌رسد که این جهش عمدتاً به دلیل واردات لوله فولادی گالوانیزه گرم (HDG) انجام می‌شود، اگرچه حجم فولاد نورد سرد نیز نسبت به میانگین اخیر خود افزایش قابل توجهی داشته است. در ابتدای ماه مارس، ویتنام از مکزیک به عنوان دومین صادرکننده بزرگ HDG به ایالات متحده پیشی گرفت. داده‌های رسمی نشان می‌دهد که ویتنام بیش از ۲۳ درصد از کل حجم را تشکیل می‌دهد. هرچند این امر بی‌سابقه نیست، اما این بار توانسته سهم زیادی از بازار را تصاحب کند.

 نگرانی‌های دامپینگ چین

ویتنام با اتهامات طولانی مدتی مبنی بر اینکه محل تخلیه فولاد چین بوده، مواجه شده است. بسیاری به حجم بالای صادرات HRC چینی به ویتنام اشاره می کنند که این کشور سپس به CRC و HDG پردازش می‌کند. چنین تلاش‌های پردازشی، پنهان کردن منشأ مواد را تسهیل می‌کند، و احتمالاً عوارض اعمال شده برای فولاد چین را دور می‌زند.

حجم بالای صادرات HRC چینی با قیمت پایین به ویتنام تاکنون توجه حداقل دو تولیدکننده فولاد ویتنامی را به خود جلب کرده است. در ۱۹ مارس، Hòa Phát Group و Formosa Hà T?nh Steel Corporation  پیشنهادی را به وزارت صنعت و تجارت برای آغاز تحقیقات ضد دامپینگ در مورد واردات HRC چین ارائه کردند.

با این حال، هنوز مشخص نیست که ویتنام با تحقیقات در میان مخالفت سایر تولیدکنندگان فولاد موافقت کند یا خیر. دو شرکتی که شکایات ضد دامپینگ را مطرح کردند، تولیدکنندگان انحصاری HRC در ویتنام هستند. سایر تولیدکنندگان فولاد، از جمله تولیدکنندگان HDG، نسبت به تأثیر چنین تحقیقاتی بر کل بخش فولاد ویتنام، ابراز نگرانی کردند. کاهش بالقوه عرضه فولاد چین همواره به معنای افزایش قیمت فولاد در ویتنام است که باعث می‌شود محصولات نهایی در بازار جهانی کمتر رقابتی شوند.

تهدید فولاد ویتنام در بازار ایالات متحده

در حال حاضر، صادرات شدید فولاد ویتنام به ایالات متحده، احتمالا تاثیر قابل توجهی بر قیمت فولاد داخلی داشته است. این امر می‌تواند باعث شود که ایالات متحده یک تحقیق جداگانه ضد دامپینگ را آغاز کند یا اقدامات حمایتی جدیدی را علیه ویتنام انجام دهد.

تعرفه‌های فولادی اعلام شده در ماه‌های اخیر مستقیماً چین را هدف قرار داده است، اما احتمالا این تعرفه‌ها برای جلوگیری از سیل صادرات چین کافی نباشد. به هر حال، صنعت فولاد چین همچنان منجر به عرضه مازاد فولاد در جهان شده است. در حالی که تقاضای مصرف کننده در چین کاهش یافته و بخش ساخت و ساز آن در رکود کامل است، اما تولید فولاد چین همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد.

انتهای پیام/ م

کد خبر 11733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =