کد خبر 11252
۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۷

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد در گفت‌وگو با آهن‌نیوز:

تبعیض در ارائه ارز صادراتی در سامانه نیما درست نبود/ گندله و میلگرد نورچشمی نیستند!

تبعیض در ارائه ارز صادراتی در سامانه نیما درست نبود/ گندله و میلگرد نورچشمی نیستند!

رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: تفاوت در زنجیره تولید فولاد درست نبود و بهتر شد که صادرکنندگان گندله و میلگرد نیز ملزم به ارائه ارز صادراتی در سامانه نیما شدند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز؛ کنفدراسیون صادرات ایران در آخرین گزارش خود یک فهرست از تمام کالاهای زنجیره فولاده آورده است که صادرکنندگان این کالاها باید ارز خود را در سامانه نیما عرضه کنند. درحالیکه پیش از این، صادرکنندگان گندله و میلگرد می‌توانستند به جای مبلغ صادراتی، طلا وارد کنند اما اکنون همه زنجیره باید ارز حاصل از صادرات خود را در سامانه نیما ارائه کنند.

بهرام سبحانی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد در گفتگو با آهن‌نیوز اظهار کرد: موضوع بازگشت ارز صادراتی محصولات فولادی به سامانه نیما در مجموع سیاست درستی نیست ضمن آنکه تولیدکنندگان گندله سال گذشته نیز وضعیت بازار مناسبی نداشتند و اجازه صادرات گرفتند.

وی ادامه داد: زمانیکه بخشنامه برای محصولات فولادی صادر شده تا ارز خود را به سامانه نیما ارایه دهند دیگر تمایز بین تولیدکنندگان در زنجیره فولاد نادرست است. از همان ابتدا باید تمام تولیدکنندگان را مشمول بخشنامه خطاب می‌کردند.

سبحانی تاکید کرد: موضوع پیمان سپاری ارزی برای برگشت ارز صادراتی منطقی است اما الزام به فروش در سامانه نیما برای صادرکنندگان غیرمنطقی بوده و ضد انگیزه برای صادرات است.

به گزارش آهن‌نیوز، از ابتدای سال ۱۴۰۳ تمامی صادرکنندگان از محصولات زنجیره فولاد ناگزیر به عرضه  ارز خود در سامانه نیما شده‌اند. ولی از آنجا که تولیدکنندگان برای تامین مواد اولیه این محصولات در بورس کالا باید بهایی به قیمت بالاتر از نرخ ارز نیما پرداخت کنند، دیگر صادرات را توجیه‌پذیر نمی‌دانند. همچنین صادرکنندگان معتقدند با ادامه این بخشنامه روند صادرات محصولات فولادی کاهشی خواهد شد.

انتهای پیام/ م

کد خبر 11252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =