کد خبر 10796
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۹

مدیرعامل فولاد اکسین در گفتگو با آهن‌نیوز مطرح کرد:

چشم‌انداز صادرات ورق‌های عریض فولاد اکسین به بازارهای جهانی

چشم‌انداز صادرات ورق‌های عریض فولاد اکسین به بازارهای جهانی

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین اظهار کرد: علیرغم وجود موانع داخلی و خارجی همچون تحریم‌های ظالمانه غرب، این شرکت توانسته سهم خوبی را در بازارهای مختلف خارجی بدست آورد و با عنایت به رویکرد این تولیدکننده جهت صادرات پایدار ورق‌های فولادی با ارزش افزوده بالا، توانسته‌ایم سهم بازار خود را افزایش دهیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز؛ شرکت فولاد اکسین خوزستان در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ که اخیراً در تهران برگزار شد، برای توسعه صادرات محصولات تولیدی خود با بازرگانان و تجار بازارهای خاورمیانه، حوزه خلیج فارس و اروپای شرقی تفاهم‌نامه همکاری امضا کرد. شرکت فولاد اکسین این دو تفاهم‌نامه را برای گسترش بازارهای صادراتی و حضور در بازارهای کشورهای مختلف با بازرگانان و تجار کشورهای خاورمیانه، حوزه خلیج فارس و جمعی از تجار فعال در بازارهای اروپای شرقی به امضا رساند. گسترش بازارهای صادراتی فولاد اکسین علاوه بر نقش بسیار پررنگی که در بحث ارزآوری برای کشور به دنبال خواهد داشت زمینه‌ساز رونق اقتصادی کشور و گره‌گشایی از مسائل اقتصادی و مقابله با تحریم‌های ظالمانه می‌شود. در این رابطه "علی محمدی" مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار آهن‌نیوز پیرامون چشم‌انداز صادراتی شرکت فولاد اکسین در سال جاری به سوالات زیر پاسخ داد که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

مطلع شدیم فولاد اکسین قراردادهایی را با نمایندگان فولادی از خاورمیانه، خلیج فارس و اروپای شرقی منعقد کرده است؛ لطفاً جزئیاتی از این قراردادها بیان بفرمایید.

شرکت فولاد اکسین خوزستان بعنوان صادرکننده نمونه کشور در سال ۱۴۰۲ در راستای تامین منابع ارزی موردنیاز شرکت جهت خرید قطعات استراتژیک خطوط تولید و طرح‌های توسعه، ارتقای جایگاه شرکت و برند آن در بازارهای بین‌المللی، استفاده از کلیه ظرفیت‌های تولید کارخانجات نورد و عملیات حرارتی و توسعه بازارهای فروش محصولات اقدام به برنامه‌ریزی و تعیین بازارهای هدف برای صادرات محصولات خود کرده است. این برنامه‌ها خوشبختانه به ثمر نشست و این شرکت در آخرین ارزیابی انجام شده بعنوان صادرکننده نمونه کشور در بخش محصولات نهایی فولاد برگزیده شد. در راستای تداوم صادرات ورق‌های فولادی با ارزش افزوده بالا و آلیاژی و توسعه بازارهای فروش محصولات در حوزه اروپای شرقی و خلیج فارس تفاهم نامه‌هایی با شرکت‌هایی از کشور ترکیه و عراق در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ منعقد شد که امیدواریم از این طریق زمینه رشد فروش محصولاتمان در آن بازارها را فراهم آوریم.

تحریم‌های ظالمانه، جلودار پیشرفت فولاد اکسین نشد!

با توجه به اینکه فولاد اکسین در حوزه صادراتی عملکرد موفقی را ثبت کرده است، برنامه این شرکت برای سال آینده چیست؟

صادرات ورق‌های فولادی عریض به بازارهای بین‌المللی با توجه به وجود رقبایی از کشورهای چین، کره جنوبی، هند، ژاپن، روسیه و اوکراین و سابقه سال‌ها حضورشان در بازارهای هدف صادراتی شرکت فولاد اکسین خوزستان موضوع سخت و پیچیده‌ای است؛ اما علیرغم وجود موانع داخلی و خارجی همچون تحریم‌های ظالمانه غرب، این شرکت توانسته سهم خوبی را در بازارهای مختلف خارجی بدست آورد و با عنایت به رویکرد این تولیدکننده جهت صادرات پایدار ورق‌های فولادی با ارزش افزوده بالا، توانسته‌ایم سهم بازار خود را افزایش دهیم بنحوی که طی ۴ سال اخیر حدود ۲۰۰ هزار تن انواع ورق‌های فولادی عریض و با ارزش افزوده بالا به بازارهای بین‌المللی صادر شده است.

خیز برای ثبت رکورد صادرات در ۱۴۰۳

آیا امکان شکستن رکورد صادرات ورق های فولاد اکسین نسبت به سال گذشته وجود دارد؟

با توجه به برنامه و بودجه سال ۱۴۰۳ شرکت فولاد اکسین خوزستان، هدف صادراتی این شرکت ۷۴ هزار تن تعیین گشته است. بیشترین مقدار صادرات طی سال های گذشته، به میزان ۵۴ هزار تن ثبت گردیده است. لذا امیدواریم با بهبود بستر تعاملات بین المللی و رفع برخی موانع همچون ایجاد نظام تک نرخی ارز در کشور، ضمن دستیابی به برنامه سالیانه شرکت در حوزه صادرات، رکورد جدیدی در مقدار صادرات ورق های فولادی عریض کشور را به ثبت رسانیم.

در حال حاضر مهمترین مشتری فولاد اکسین کدام کشور است و چه برنامه‌ای برای توسعه این همکاری در نظر دارید؟

شرکت فولاد اکسین در گام اول اقدام به تحلیل بازار بین المللی مصرف ورق های فولادی عریض کرده و پس از آن با توجه به مزیت‌های رقابتی محصولات تولیدی، این بازار را بخش‌بندی و در نهایت بازارهای هدف صادراتی را تعیین کرده است. برای هر بازار نیز استراتژی بازاریابی خاصی در نظر گرفته شده است. بنابراین بازار کشورهای حوزه خلیج فارس، اروپای شرقی، اتحادیه اروپا و شمال آفریقا به‌عنوان بازارهای هدف شناسایی‌ و طی سال‌های اخیر اقدامات خوبی برای نفوذ و یا توسعه بازار فروش محصولات شرکت فولاد اکسین خوزستان در دستور کار قرار گرفته است.

قیمت فروش محصولات اکسین تابع قیمت جهانی فولاد

آیا قیمت ورق های فولادی اکسین افزایش پیدا کرده است؟ در صورت افزایش قیمت دلایل آن را بیان بفرمایید.

قیمت فروش صادراتی محصولات شرکت فولاد اکسین خوزستان تابع قیمت جهانی فولاد و روند عرضه و تقاضای محصولات فولادی در بازارهای بین‌المللی است. بنابراین فروش محصولات این شرکت نیز از همین قاعده پیروی می‌کند. تحلیل صاحب‌نظران بازار جهانی فولاد و پیش‌بینی کارشناسان نشان می‌دهد قیمت‌های جهانی فولاد در سال جاری نسبت به سال قبل با توجه به رشد اقتصادی بسیاری از کشورها و بهبود تقاضا رشد خواهد کرد و این امر زمینه‌ساز رشد درآمدهای ارزی شرکت فولاد اکسین خوزستان خواهد بود.

انتهای پیام/ م

کد خبر 10796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =