کد خبر 10731
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۷

جعفری طهرانی در گفتگو با آهن نیوز:

آیا پول عوارض صادراتی به دست شرکت‌های دانش بنیان می‌رسد؟

آیا پول عوارض صادراتی به دست شرکت‌های دانش بنیان می‌رسد؟

جعفری طهرانی با اشاره به اینکه یکی از چالش های مهم در حوزه صادرات، سیاست های دولت در این بخش است، گفت: شنیده ام که دولت اعلام کرده که عوارض صادراتی برای کسب درآمد نبوده بلکه برای حمایت از شرکتهای دانش بنیان بوده است.

کیوان جعفری طهرانی کارشناس ارشد و فعال صنعت فولاد کشور در گفتگو با آهن نیوز با اشاره به تحریم فولاد خوزستان توسط آمریکا، گفت: تحریم های آمریکا در مورد صنعت فولادسازی کشور مسبوق به سابقه است.

وی به سابقه تحریم صنعت فولاد توسط آمریکا اشاره کرد و افزود: ترامپ در می ۲۰۱۸ اعلام کرد که از برجام خارج می شود و تحریم های جدیدی را علیه ایران اعمال خواهد کرد؛ بر همین اساس در آگوست ۲۰۱۸ صنعت فولاد و نوامبر ۲۰۱۸ سایر صنایع نیز شامل این تحریم ها شدند.

طهرانی خاطرنشان کرد: از آن زمان، این تحریم ها وسعت بیشتری پیدا کرد و شرکتهای ایرانی بیشتری توسط وزارت خزانه داری آمریکایی تحریم شدند.

آخرین جزئیات از تحریم فولاد خوزستان

این فعال صنعت فولاد به جزئیات بیشتری از تحریم فولاد خوزستان توسط آمریکایی ها پرداخت و توضیح داد: در رابطه با فولاد خوزستان یکسری دفاتر برون مرزی و یکسری خریداران تحریم شدند که مشابه این اقدام را در رابطه با سایر فولادسازان کشور نیز داشته ایم.

طهرانی ادامه داد: وقتی خریداران تحریم می شوند ناخواسته روی بازار خارجی تاثیر می گذارد؛ زیرا خریداران با احتیاط بیشتری نسبت به خرید فولاد ایران اقدام می کنند.

این کارشناس صنعت فولاد راه مقابله با تحریم های آمریکا را اصل حفظ بازار فعلی و سپس کشف بازارهای جدید دانست و گفت: اگر دست به دست هم دهیم تا بتوانیم بازار و مشتریان جدیدی پیدا کنیم تا حد زیادی می توانیم اثرات تحریم ها را خنثی کنیم.

وی با بیان اینکه این تحریم ها موقتا می تواند تاثیر گذار باشد، تصریح کرد: این اثر تحریم ها خیلی شدید نیست و خریداران بالقوه صنعت فولاد کشور با این مسائل آشنا هستند.

قیمت فولاد ایران ۲۰ دلار پایین تر از CIS است

طهرانی درباره اینکه با وجود تحریم ها چرا همچنان خریداران علاقه مند به خرید فولاد از ایران هستند، گفت: علت اینکه فولاد ایران را انتخاب می کنند، هم قیمت مناسب و هم کیفیت بالای فولاد ایران است.

وی اعلام کرد: قیمت فولاد ایران در حال حاضر حدود ۲۰ دلار پایین تر از CIS است. همین عامل سبب می شود که این ریسک احتمالی را بپذیرند.

جعفری طهرانی در ادامه به موضوع خود تحریمی ها و سیاست های دولت در حوزه صادرات اشاره و عنوان کرد: در طول دو سال گذشته که بحث عوارض صادراتی جدی تر شده است متاسفانه یکسری از مشتری ها را از دست دادیم. همچنین بخشنامه های خلق الساعه بانک مرکزی و وزارت خانه های مربوطه در رابطه با نرخ بازگشت ارز نیمایی نیز به صادرات لطمه وحشتناک وارد می کند.

آیا پول عوارض صادراتی به دست شرکتهای دانش بنیان می‌رسد؟

وی درباره وضع عوارض صادراتی به جزئیاتی اشاره کرد و گفت: شنیده ام که دولت اعلام کرده که عوارض صادراتی برای کسب درآمد نبوده بلکه برای حمایت از شرکتهای دانش بنیان بوده است.

این کارشناس صنعت فولاد مطرح کرد: حمایت از شرکتهای دانش بنیان اقدام خوبی است اما بارها شاهد این بودیم که عوارضی که از صادرات اخذ شده به دست شرکتهای دانش بنیان نرسیده است.

وی تاکید کرد: قرار نیست برای بدست آوردن یک امتیاز جدید، امتیاز بالقوه خودمان را از دست بدهیم و به عبارت بهتر آن را نابود کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر 10731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =