کد خبر 9209
۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۷

آیا تغییر کارکنان وزارت صمت به ماجرای «ثبت سفارش» ها ارتباط داشت؟

آیا تغییر کارکنان وزارت صمت به ماجرای «ثبت سفارش» ها ارتباط داشت؟

یکی از مسائلی که سبب شده تا شاهد رشد قاچاق در فضای تجارت غیررسمی باشیم، ابهامات و عدم شفافیت در ثبت سفارش کالاهاست.

به گزارش آهن نیوز کارشناسان اقتصادی یکی از دلایل رشد تجارت غیر رسمی (قاچاق) در کشور را سخت شدن فرآیند واردات در کشور عنوان کرده اند.

مهراد عباد، عضو هیات نمایندگان اتاق‌ ایران در تشریح چالش‌های تجارت در ایران گفته است: در ثبت سفارش برای واردات انواع کالا مشاهده می‌شود که ثبت یک سفارش برای شماری از شرکت‌ها رد می‌شود و در همان حال شماری دیگر موفق به ثبت سفارش می‌شوند، در حالی که تفاوتی در شرایط دو شرکت وجود ندارد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران توضیح داده است: این اتفاق به ایجاد ابهامات و عدم شفافیت در ثبت سفارش‌ها می‌انجامد تا جایی که اخبار غیررسمی حاکی از تغییر کارکنان وزارت صنعت، معدن و تجارت در پی ابهاماتی بود که در ثبت سفارش‌ها وجود داشت.

وی افزود: علاوه بر این عدم شفافیت‌ها فرآیند تخصیص ارز برای واردات، زمان و هزینه زیادی را بر شرکت‌های واردکننده تحمیل می‌کند.

به گفته عباد همچنین شرکت‌های کوچک و متوسط هیچ‌گاه نمی‌توانند از صرافی بانک‌ها، ارز ارزان برای واردات بگیرند و بانک‌ها ارزهای ارزان را تنها در اختیار مشتریان بزرگ خود قرار می‌دهند و شرکت‌های کوچک‌تر ناچارند ارز موردنیاز برای واردات را از صرافی‌ها و با نرخ بالاتر تهیه کنند.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران توضیح داده است که در زمان کمبود ارز در کشور تهیه ارز از همان صرافی‌ها برای شرکت‌های کوچک سخت‌تر هم می‌شود.

عباد تصریح کرد: در چنین شرایطی واردات از مجاری رسمی به قدری سخت می‌شود که بسیاری عطای واردات رسمی را به لقای آن می‌بخشند و به واردات قاچاق روی می‌آورند.

خلاصه آنکه هزینه‌های واردات کالا به صورت قاچاق کمتر از واردات کالا از مجاری رسمی شده و این اتفاق به شکل‌گیری رقابتی ناسالم در بازار ایران انجامیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 9209

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =