کد خبر 13278
۲ آبان ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۴

آهن‌نیوز گزارش می‌دهد

سنگ آهن نزولی شد / سیاست‌های محرک اقتصادی چین یا رکود در بازار فولاد؟

سنگ آهن نزولی شد / سیاست‌های محرک اقتصادی چین یا رکود در بازار فولاد؟

اگرچه سیاست‌های محرک دولت چین باعث افزایش امیدواری‌ها برای مصرف کامودیتی‌ها شده است، اما قیمت سنگ‌آهن همچنان با کاهش مواجه شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز؛ چین، به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فولاد جهان، اخیراً سیاست‌های محرک اقتصادی را برای بهبود وضعیت بازار فولاد به کار گرفته است. این اقدامات به بهبود چشم‌انداز تقاضا برای محصولات فولادی، به ویژه میلگرد، کمک کرده است. در نتیجه، قیمت سنگ‌آهن، ماده اولیه حیاتی زنجیره فولاد، در روز سه‌شنبه ۲۲ اکتبر به کانال ۱۰۵ دلار به ازای هر تن رسید. این در حالی است که قیمت معاملات آتی سنگ‌آهن تحت تاثیر نگرانی‌ها از کاهش تقاضا برای شمش فولادی، روند کاهشی را تجربه کرد.

با وجود رکود اقتصادی و نوسانات در بازار مسکن چین، تقاضا برای میلگرد و سایر محصولات فولادی به طور چشم‌گیری کاهش یافته است. اگرچه سیاست‌های محرک دولت چین باعث افزایش امیدواری‌ها برای مصرف کامودیتی‌ها شده است، اما قیمت سنگ‌آهن همچنان با کاهش مواجه شده است. در بورس کالای دالیان، قراردادهای سنگ‌آهن ژانویه ۰.۵۲ درصد افت قیمت را تجربه کردند و به ۷۶۲ یوان (۱۰۷ دلار) رسیدند. همچنین، سنگ‌آهن معیار نوامبر در بورس سنگاپور با افت ۰.۹۸ درصدی به ۱۰۰ دلار به ازای هر تن رسید و کمترین سطح روزانه آن به ۹۹.۸ دلار رسید.

داده‌های شرکت مشاوره Mysteel نشان می‌دهد که حجم معاملات محصولات فولادی ساختمانی حدود ۸ درصد نسبت به روز قبل کاهش یافته و به ۱۲۲ هزار و ۵۰۰ تن رسید. قیمت میلگرد در بازار جهانی ۰.۱۵ درصد کاهش یافته و کلاف نورد گرم نیز ۰.۸۲ درصد کاهش را به ثبت رسانده است. به طور خاص، قیمت مفتول ۳.۰۴ درصد افت را در روز ۲۲ اکتبر تجربه کرد. تحلیلگران First Futures همچنین به کاهش تقاضای سفته‌بازی اشاره کرده‌اند و پیش‌بینی می‌کنند که تقاضا به زودی بهبود خواهد یافت.

از سوی دیگر، انتظار می‌رود قیمت میلگرد در ماه نوامبر افزایش یابد، زیرا با سرد شدن هوا، انبارسازی و تقاضا برای این محصول افزایش می‌یابد. پکن از اواخر سپتامبر مجموعه‌ای از سیاست‌های محرک را برای تقویت اقتصاد و بازار مسکن خود معرفی کرده که این موضوع بر حساسیت‌های بازار کالاها تأثیر گذاشته است. قیمت سنگ‌آهن و شمش فولادی در این راستا به ترتیب ۱۲ و ۶ درصد افزایش یافته است.

در این بین، پس از کاهش نرخ‌های وام از سوی بانک مرکزی چین، قیمت محموله‌های سنگ‌آهن با عیار ۶۲ درصد در روز سه‌شنبه ۲۲ اکتبر به ۱۰۵ دلار تثبیت شد. بانک خلق چین همچنین نرخ‌های وام مسکن را کاهش داد تا فشار بر خانوارها را کاهش دهد و به تقویت خرید خانه کمک کند. با این حال، علی‌رغم بهبود جزئی در رشد اقتصادی چین در سه‌ماهه سوم سال جاری، بازار همچنان در انتظار سیگنال‌های قوی‌تری از جانب سیاست‌گذاران است.

انتهای پیام/ م

کد خبر 13278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =