کد خبر 13234
۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۰۱:۴۰

چرا صنعت فولاد ایران در دام ناترازی انرژی و مشکلات ارزی گرفتار شده است؟

چرا صنعت فولاد ایران در دام ناترازی انرژی و مشکلات ارزی گرفتار شده است؟

صنعت فولاد ایران به عنوان یکی از کلیدی‌ترین صنایع کشور، با چالش‌های جدی ناترازی انرژی و مشکلات ارزی مواجه است که موجب آسیب‌پذیری آن شده است. این مشکلات در چند محور اصلی بررسی می‌شوند.

به گزارش خبرنگار آهن‌نیوز؛ صنعت فولاد ایران به عنوان یکی از کلیدی‌ترین صنایع کشور، با چالش‌های جدی ناترازی انرژی و مشکلات ارزی مواجه است که موجب آسیب‌پذیری آن شده است. این مشکلات در چند محور اصلی بررسی می‌شوند.

یکی از مشکلات این حوزه، ناترازی انرژی است. افزایش نیاز به انرژی و کمبود منابع آن به ویژه برق و گاز، صنعت فولاد را در شرایط بحرانی قرار داده است. به عنوان مثال، محدودیت‌های ناشی از کمبود برق در فصل‌های گرم، منجر به تعطیلی واحدهای تولیدی و کاهش توان تولید شده است.

حالا این سوال مطرح می شود که دولت ها در برابر مشکلات ناترازی انرژی چه وظایفی دارند که باید گفت توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر یکی اقداماتی که است دولت می تواند در مسیر رسیدن به اهداف این حوزه اقدام کند. حمایت از پروژه‌های انرژی خورشیدی و بادی به منظور کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی می‌تواند راه‌حل مؤثری باشد. این اقدام علاوه بر تامین انرژی پایدار، به حفاظت از محیط زیست نیز کمک می‌کند.

خودتامین‌سازی انرژی یکی دیگر از راه هایی است که دولت ها با فراهم نمودن مسیر پیش روی صنایع بزرگ، می توانند به مشکلات و محدودیت های برق و گاز خاتمه دهند. صنایع فولاد باید به سمت خودتامین‌سازی در زمینه آب، برق و گاز حرکت کنند. اجرای پروژه‌های جدید در این زمینه می‌تواند به کاهش وابستگی به منابع ملی کمک کند.

مدیریت مصرف انرژی شاید یکی از مهمترین وظایف دولت در این راستا است به طوریکه با اصلاح ساختار مصرف انرژی در صنایع فولاد با توجه به بهینه‌سازی و کاهش هدررفت انرژی، می‌تواند در کنار افزایش تولید انرژی پایدار به بهبود شرایط کمک کند. تسهیلات مالی و حمایت‌های دولتی به صنایع برای سرمایه‌گذاری در فناوری‌های جدید و پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر نیز می‌تواند تشویق‌کننده باشد. این اقدامات می‌توانند به بهبود شرایط ناترازی انرژی در صنعت فولاد کمک کنند و باعث افزایش رقابت‌پذیری این صنعت در بازارهای جهانی شوند.

تحریم‌ها و نوسانات نرخ ارز، سبب شده‌اند که واردات مواد اولیه و تجهیزات برای تولید فولاد با چالش‌های زیادی مواجه شود. این موضوع بر هزینه‌های تولید تاثیر منفی گذاشته و توان رقابت با تولیدکنندگان منطقه را کاهش داده است. از سوی دیگر 

از سوی دیگر رقابت با کشورهای همسایه در شرایطی که کشور درگیر مشکلات ارزی به دلیل تحریم های غرب بر این است سبب شده تا چالش های صادراتی به سوی ایران رهسپار شود. در حالیکه کشورهای همسایه مانند عمان، امارات و قطر به راحتی از انرژی و منابع ارزی بهره‌مند هستند، ایران با مشکلات جدی در این زمینه دست و پنجه نرم می‌کند. این موضوع منجر به افزایش سرعت توسعه صنایع فولاد در این کشورها و در نتیجه کاهش سهم ایران در بازارهای جهانی می‌شود.

نگارنده معتقد است که برای برون‌رفت از این مشکلات، نیاز به همکاری بین وزارتخانه‌های مختلف و اتخاذ استراتژی‌های جامع وجود دارد. توسعه صادرات و حل مسائل ناترازی انرژی به عنوان کلید حل مشکلات این صنعت مطرح شده است.

انتهای پیام/ م

کد خبر 13234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =