کد خبر 12231
۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۳

در گفت و گو با کارشناس حوزه انرژی مطرح شد

تنظیم سند راهبردی، مهمترین راه برون رفت از ناترازی انرژی در دولت چهاردهم

تنظیم سند راهبردی، مهمترین راه برون رفت از ناترازی انرژی در دولت چهاردهم

تنها راه دولت در مواجهه با کسری انرژی این است که دولت در مقابله با ناتراژی انرژی به سراغ بخش مولد می رود. اولویت دارا بودن برق منازل به نسبت پتروشیمی ها و صنایع دیگر این مشکل را دوچندان کرده است؛ در صورتیکه بخش مولد است که چرخ اقتصاد را می چرخاند و بخش غیرمولد فقط مصرف کننده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز؛ در روزهایی از تاریخ کشور قرار گرفته ایم که ناتراژی در همه بخش ها و قسمت ها رخنه کرده است جزو جدایی ناپذیر کارنامه هر دولتی شده است. در هر فصل از سال که مشاهده می کنیم این ناترازی ها بخش زیادی از عملکردها را مختل کرده است. روزهای گرم تابستان با معضل کمبود برق و در زمستان با کمبود گاز سپری می شوند. این فرآیند ناترازی به یک ریسک در سرمایه گذاری و تولید تبدیل شده است که فقط با تغییر فصول جایگزین یکدیگر می شوند و در ماهیت آن تغییری صورت نمی گیرد.

به زعم بسیاری از کارشناسان شاید این ناترازی ها همانند مشکلات دیگر در صنایع، دلایل اصلی دارد که صرفاً نادیده گرفته می شوند. البته طرح مسائل کلی و بدون تمرکز بر نکات علمی دقیق دردی را دوا نمی کند و همگان را از رسیدن به پاسخ دقیق و درست دور می کند.

بیشتر بخوانید:

چرخش کنتور گاز صنایع فولادی به دور تند/ ناترازی ادامه دارد

"پویا نعمت الهی" کارشناس حوزه انرژی در گفت و گو با خبرنگار آهن‌نیوز با بیان اینکه ناترازی انرژی یک پدیده بین دولتی است، گفت:  ما نمی‌توانیم این مساله را منتصب به دولت سیزدهم یا دوازدهم کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به شواهد موجود، کشور در سال گذشته بین ۲۲۰ تا ۲۴۰ میلیون متر مکعب گاز در روز در فصل سرد سال ناترازی داشته است؛ این ناترازی هر سال استمرار دارد و سویه منفی‌تر پیدا می‌کند، این به این دلیل است که نه تنها در این مدت، افزایش تولید چشم‌گیری در میزان انرژی به ویژه گاز حاصل نشده بلکه میزان مصرف آن افزایش هم پیدا کرده به همین خاطر سال گذشته و احتمالاً امسال نیز چار کسری و کاهش و ناترازی خواهیم بود.

این کارشناس حوزه انرژی معتقد است که دولت ها نسبت به حفظ اولویت ها دچار اشتباه شده اند و با اشاره به قطعی برق صنایع گفت: تنها راه دولت در مواجهه با کسری انرژی این است که دولت در مقابله با ناتراژی انرژی به سراغ بخش مولد می رود. اولویت دارا بودن برق منازل به نسبت پتروشیمی ها و صنایع دیگر این مشکل را دوچندان کرده است؛ در صورتیکه بخش مولد است که چرخ اقتصاد را می چرخاند و بخش غیرمولد فقط مصرف کننده است.

نعمت الهی با ارائه پیشنهاد تشکیل یک سند بالادستی و حساب شده درباره تراز انرژی گفت: هر قدر هم درباره راه حل و موارد برون رفت از مشکلات صحبت کنیم دردی را دوا نکرده ایم چراکه اگر قرار بود تحقق یابد بسیاری از مشکلات تا به امروز برطرف می شد. بنابراین تنظیم یک سند ملی و راهبردی با جمع آوری نظرات کارشناسانه در دولت چهاردم شاید بتواند در درازمدت به بهره مندی بیشتر از انرژی و جلوگیری از کسری آن تبدیل شود.

انتهای پیام/ م

کد خبر 12231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =