کد خبر 12189
۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۳

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران در گفت و گو با آهن‌نیوز:

سودجویی یا دلسوزی در مساله ناتراژی انرژی در صنعت فولاد/ رانت را دولت‌ها ایجاد می‌کنند نه صنعتگران!

سودجویی یا دلسوزی در مساله ناتراژی انرژی در صنعت فولاد/ رانت را دولت‌ها ایجاد می‌کنند نه صنعتگران!

رانت را سیاست‌گذار ایجاد می‌کند و دولت‌ها ایجاد کننده اصلی رانت هستند. یک نفری که امروز ۵ دستگاه خودرو دارد و از سهمیه بنزین هر پنج خودرو استفاده می‌کند مقصر است یا دولتی که این ایجاد را برای او فراهم کرده است؟ این میزان رانت توسط چه کسانی و با ریل‌گذاری چه افرادی انجام می شود؟

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز؛ صنایع فولادی این روزها، حسابی درگیر ماجرای قطعی برق هستند. البته این ماجرا مربوط به دیروز و امروز نیست و این آشفتگی در صنعت فولاد سالیان زیادی است رقم می‌خورد و تقریباً به یک چالش دیرینه تبدیل شده که هر سال با اعمال محدودیت‌های برقی برای صنایع، خط تولید کارخانجات متوقف می‌شوند و فریاد صنعتگران را بلند می‌کند.

بزرگ‌ترین شرکت های تولید فولاد در کشور خوابیده‌اند. مثلاً فولاد خوزستان  بیش از ۱۰ روز است که کل تولیداتش را متوقف کرده است و محدودیت‌های برق به یک ابربحران برای صنایع تبدیل شده‌اند و به‌زعم بسیاری از کارشناسان، زیان انباشه صنایع از این قطعی برق جبران‌ناپذیر خواهد شد.

"حمیدرضا صالحی" عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران در گفت و گو با خبرنگار آهن‌نیوز اتفاقات امروز را محصول مدیریت ناکارآمد مدیران دولتی دانست و گفت: امروز بسیاری از صنایع به دلیل کمبود برق با مشکلات متعددی روبرو هستند که می‌تواند تاثیرات زیادی را چه در بهره‌وری و چه در موارد دیگری همچون اشتغال، بیکاری، زیان انباشه و غیره به دنبال داشته باشد.

وی ادامه داد: بسیاری از صنایع فولادی با هدف ایجاد بهره‌وری بیشتر در تولید محصولات و در نهایت کمک به اقتصاد کشور گام‌های بلندی را بر می‌دارند اما در این میان سودجویان و دلالانی نیز وجود دارند که با ایجاد رانت و بازارسازی‌های کاذب قصد تخریب چهره اصلی صنعت را دارند و متاسفانه دولت‌ها مقصر اصلی ایجاد این رویه هستند.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران: رانت را سیاست‌گذار ایجاد می‌کند و دولت‌ها ایجاد کننده اصلی رانت هستند. یک نفری که امروز ۵ دستگاه خودرو دارد و از سهمیه بنزین هر پنج خودرو استفاده می‌کند مقصر است یا دولتی که این ایجاد را برای او فراهم کرده است؟ این میزان رانت توسط چه کسانی و با ریل‌گذاری چه افرادی انجام می شود؟ این دولت‌ها هستند که این رانت را در اختیار افراد سودجود قرار می‌دهند و جالب است که امروز رسانه‌ها و دیگر نهادها به دنبال سرمنشا ایجاد این رانت نیستند و عنوان می‌کنند چرا فلانی دارد رانت می‌کند. خب این رانت توسط خود سیاست‌گذار اعمال شده و بستر را برای آن فراهم کرده است.

صالحی گفت: وقتی در تغییر نرخ ارز و یا دو نرخی کردن بسیاری از کالاها دولت پیشتاز می‌شود و برای آنها سیاست می‌گذارد، مسیر را برای سوداگران و رانت‌خواران هموار می‌کند.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه دسترسی به برق یک آیتم اصلی و جزء شاخص‌های اصلی ایجاد کسب و کار است، افزود: برق صنعت مساله‌ای قابل حل است. عرضه برق به صنعت باید به بخش‌‎های غیردولتی واگذار شود. امروز ۶۰ درصد تامین برق توسط بخش‌های غیردولتی تامین می‌شود. دولت باید برون‌سپاری کند و تصدی‌گری را کنار بگذارد اما متاسفانه احساس می‌کند با این اقدام، مالکیت خود را از دست می‌دهد.

انتهای پیام/ م

کد خبر 12189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =