کد خبر 11983
۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۷

بلایی که بخشنامه‌های دولتی سر صادرات فولاد آورد!/ با دیپلماسی اقتصادی اعتماد جهانی را برگردانید

بلایی که بخشنامه‌های دولتی سر صادرات فولاد آورد!/ با دیپلماسی اقتصادی اعتماد جهانی را برگردانید

مدیر برنامه‌ریزی صنایع آذر فولاد امین گفت: رفع تعهدات ارزی امروز به یکی از چالش‌های بزرگ صنعت فولاد در بخش صادرات تبدیل شده است. پیش از ابلاغیه معروفی که در اسفندماه صادر شد و تمامی صادرکنندگان را وادار کرد که ارز حاصل از صادرات را در سامانه نیما وارد کنند، اینطور بود که صادرکنندگان با واردات کالای جایگزین رفع تعهد ارزی خود را ایفا می‌کردند اما این بخشنامه، این روند را تغییر و صادرات را به اندازه زیادی کاهش داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز؛ یکی از مهمترین وعده‌های رئیس جمهور دولت چهاردم، استفاده از ظرفیت تولیدکنندگان داخلی و تسهیل امر صادرات با کشورهای همسایه و کشورهای توسعه یافته بود. هر چند این سخنان برای بسیاری از کارشناسان صنعت فولاد، سخنی شیرین و باب میل بود و آن را سخنی کارشناسانه تلقی کردند اما در روزهای گذشته بسیاری از کارخانجات تولیدی به دلیل ناترازی انرژی و قطع برق، تولیدات خود را کاهش و یا متوقف کردند و عنوان می‌کنند که مشکلات داخلی و موضوع انرژی پیش از واردات و صادرات برای صنعت چالش‌برانگیز شده است و نیاز است که مسعود پزشکیان با تدابیر کارشناسانه این معضل را برطرف کند.

"نوید جاوید"، مدیر برنامه‌ریزی صنایع آذر فولاد امین در گفت‌وگو با خبرنگار آهن‌نیوز به مشکلات این روزهای صنعت فولاد اشاره کرد و گفت: رفع تعهدات ارزی امروز به یکی از چالش‌های بزرگ صنعت فولاد در بخش صادرات تبدیل شده است. پیش از ابلاغیه معروفی که در اسفندماه صادر شد و تمامی صادرکنندگان را وادار کرد که ارز حاصل از صادرات را در سامانه نیما وارد کنند، اینطور بود که صادرکنندگان با واردات کالای جایگزین رفع تعهد ارزی خود را ایفا می‌کردند اما این بخشنامه، این روند را تغییر و صادرات را به اندازه زیادی کاهش داد.

وی ادامه داد: با این بخشنامه یعنی تولیدکننده باید ورق مورد نیاز خود را در بورس کالا با دلار 60 هزار تومان بخرد و برای رفع تعهد ارزی، دلار 42 هزار تومان در سامانه نیما وارد کند. چطور می‌شود یک تولیدکننده با قیمت دلار 60 هزار تومان بخرد و با دلار 42 هزار تومان رفع تعهد ارزی داشته باشد؟

این فعال صنعت فولاد، اعمال تحریم از سوی آمریکا را یکی دیگر از گره‌های کور صنعت فولاد برشمرد و گفت: نقل و انتقالات مالی بین ایران و کشورهای دیگر امروز عملاً محال و یا بسیار دشوار است. ما امروز در تبادلات مالی با کشور عراق نیز دچار مشکل شده‌ایم چراکه مبادلات مالی باید از طریق صرافی‌ها و با 20 درصد بیشتر انجام شود که عمده این صادرات نیز از طریق بازرگانان و با کارت‌های یکبار مصرف انجام می‌شود.

جاوید با تاکید بر اینکه جای خالی دیپلماسی اقتصادی در دولت‌ها خالی است، افزود: دولت عراق امروز بابت صاردات میلگرد عوارض می‌گذارد که تبعات زیادی برای کشور ما دارد اما هیچ دیپلماسی برای رفع این موانع وجود ندارد و هیچگاه این مسائل مهم برای دولت‌ها اولویت نبوده است.

وی ادامه داد: دولت جدید می تواند از دیپلماسی اقتصادی برای سرمایه‌گذاری در بازارهای جهانی استفاده کند.

جاوید افزود: در سال‌های گذشته شرکت‌های ایرانی زیادی به سراغ شرکت‌های خارجی رفته‌اند تا بازار پیدا کنند و فولاد ایران را به جهان بفروشند چراکه ما امروز مازاد تولید داریم و در این صنعت، وابسته به بازارهای خارجی هستیم و اگر صادرات نداشته باشیم توسعه شکل نمی‌گیرد.

مدیر برنامه‌ریزی صنایع آذر فولاد امین، با بیان اینکه بحث ناترازی انرژی مشکلات زیادی را برای صنایع بوجود آورده است، تصریح کرد: تکنولوژی‌های قدیمی در احداث و راه‌اندازی نیروگاه و عدم استفاده از میزان بهره‌وری بالا در این مساله ما را به این جایگاه رسانده است. امروز نیروگاه سیکل ترکیبی (زیمنس) با 60 درصد بهره‌وری، رکورد جدید را در دنیا ثبت کرده است. دور بودن ما از تکنولوژی روز دنیا و تحریم‌ها این آسیب را به صنعت زده است. صنایع در تابستان از کمبود برق رنج می‌برند و در زمستان از کمبود گاز به سراغ مازوت‌سوزی می‌روند در حالیکه کشورهای توسعه یافته در همه دنیا، تک انرژی‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که وظیفه دولت در ریل‌گذاری حرکت به سوی انرژی‌های تجدیدپذیر چیست؟ گفت: دولت باید شرایط را برای ورود صنایع به حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر هموار کند. دادن خطوط انتقال و تسهیلات ویژه و مشوق‌های مالی و غیره می‌تواند انگیزه را برای صنایع بوجود آورد. واحد خصوصی زمانی در بخش انرژی سرمایه‌گذاری می‌کند که تحلیل‌های اقتصادی داشته باشد. دولت می‌تواند برای شرکت‌هایی که برای تامین انرژی سرمایه‌گذاری کرده‌اند تسهیلاتی بگذارد که جذابیت را برای سرمایه‌گذار افزایش دهد.

انتهای پیام/ م

کد خبر 11983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =