کد خبر 11958
۲۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۲

آهن نیوز گزارش می‌دهد؛

وحشت فولادسازان آمریکای لاتین از دامپینگ چینی

وحشت فولادسازان آمریکای لاتین از دامپینگ چینی

صنعت فولاد آمریکای لاتین به دلیل اقدامات تجاری ناعادلانه چین که بازار را با فولاد ارزان قیمت خود اشباع کرده، با بحران مواجه است. این وضعیت شغل و معیشت تولیدکنندگان منطقه را تهدید می‌کند.

 به گزارش خبرنگار آهن نیوز و به نقل «‌Diálogo Americas»، صنعت فولاد آمریکای لاتین به دلیل اقدامات تجاری ناعادلانه چین که بازار را با فولاد ارزان قیمت خود اشباع کرده، با بحران مواجه است. این وضعیت شغل و معیشت تولیدکنندگان منطقه را تهدید می‌کند.

هنری زیمر، پژوهشگر برنامه آمریکایی در مرکز استراتژیک و بین المللی، گفت: رکود در بازار املاک و مستغلات و ساخت و ساز چین منجر به کاهش تقاضای داخلی فولاد شده است و فولادسازان این کشور را وادار کرده تا برای پر کردن این شکاف به بازارهای دیگر وابسته شوند. از آنجایی که بازار ایالات متحده برای فولادسازان چینی نامطلوب به نظر می‌رسد، آنها اکنون توجه خود را به آمریکای لاتین معطوف کرده‌اند.

استراتژی چین برای فروش محصولات خود با قیمت کمتر از بازار منجر به وضعیت دامپینگ شده که به طور جدی منطقه را تحت تأثیر قرار داده است. از همین روی، مکزیک، شیلی و برزیل برای حمایت از شرکت‌های داخلی تعرفه‌های واردات فولاد چین را به میزان قابل توجهی افزایش داده‌اند و سایر کشورهای منطقه نیز احتمالاً از این روند پیروی خواهند کرد.

پیش از این، انجمن فولاد آمریکای لاتین (Alacero) خاطرنشان کرده بود که محصولات فولادی چین در حال نابودی صنعت فولاد داخلی هستند بطوریکه چندین شرکت در منطقه را مجبور به توقف یا تعلیق فعالیت خود کرده و این وضعیت بستر فرآیندی صنعتی‌زدایی در منطقه را فراهم کرده است.

علاوه بر این، کارشناسان خاطرنشان می‌کنند که کیفیت و استانداردهای زیست‌محیطی تولید فولاد چین توسط خریداران در آمریکای لاتین که عمدتاً روی قیمت‌های پایین‌تر به قیمت آسیب به صنعت داخلی تمرکز دارند، در نظر گرفته نمی‌شود.

اعمال تعرفه‌ها بر فولاد چینی همچنین پتانسیل تنش‌های تجاری بین کشورهای آمریکای لاتین و چین را با احتمال تلافی‌جویانه چین نشان می‌دهد.

به گفته زیمر، چین بیش از مجموع ۹ کشور تولیدکننده بعدی فولاد تولید می‌کند که ابزار قدرتمندی برای تأثیرگذاری بر قیمت‌ها و اقتصاد محلی به آن می‌دهد. با این حال، این واقعیت که آخرین دور اقدامات حمایتی کشورهایی مانند شیلی و مکزیک را تحت تأثیر قرار داد، احتمالا فرصتی را برای ایالات متحده فراهم کند تا همکاری با کشورهای آمریکای لاتین برای کاهش شیوه‌های تجاری ناعادلانه چین و حفاظت از صنایع ملی را هماهنگ کند.

همچنین، اخیرا وزارتخانه‌های فولاد و بازرگانی هند زیر فشار فولادسازان داخلی به دلیل رشد واردات محصولات فولادی به ویژه محصولات چینی، به دنبال افزایش تعرفه واردات هستند. چین همچنان بزرگترین صادرکننده فولاد به این کشور در ماه‌های اخیر بوده است.

انتهای پیام/ م

کد خبر 11958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =