کد خبر 11806
۱۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۶

در گفت‌وگو با رئیس سابق سندیکای لوله و پروفیل مطرح شد

بازار داخلی لوله و پروفیل اشباع شده است / چرا ورق از پروفیل گران‌تر است؟

بازار داخلی لوله و پروفیل اشباع شده است / چرا ورق از پروفیل گران‌تر است؟

نیاز کشور از تولید محصول لوله و پروفیل، ۳۰ درصد ظرفیت است اما هنوز وزارت صمت به کارخانه های تولیدی مجوز می دهد و مرزهای صادراتی را نیز روی بقیه این ظرفیت مازاد بسته است. بازار امروز در تولید لوله و پروفیل اشباع شده است و قیمت این محصول نیز بالاتر نمی رود چراکه عرضه زیاد است و تقاضا کم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز؛ بازار آهن و فولاد همزمان با شروع ثبت‌نام نامزدها در چهاردهمین دوره ریاست جمهوری روندی صعودی و پرنوسان را به خود گرفته است. قیمت بسیاری از محصولات فولادی با شیب تندی به صورت صعودی درآمده است و از سوی دیگر رشد نرخ ارز در روزهای گذشته سبب شد تا بازار آهن و فولاد، بیشتر ملتهب شود. به نظر می‌رسد که روند بازار تا انتخاب رئیس جمهور نهم ادامه خواهد داشت. برخی از کارشناسان معتقدند که روند قیمت‌ها بستگی به تعیین رئیس جمهور دارد و احتمال صعود و کاهش قیمت ارز بستگی به انتخاب یکی از این دو نامزد فعلی دارد.

با "علی جباری" کارشناس صنعت فولاد و رئیس سابق سندیکای لوله و پروفیل به گفت و گو پرداختیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

با توجه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در روز جمعه و تعیین رئیس جمهور منتخب، به نظر شما بازار فولاد و آهن چه واکنشی به این انتخاب خواهد داشت؟

شرایط کشور این روزها تحت تاثیر انتخابات قرار دارد و به نظر می رسد تغییرات قیمتی و گاهاً رشد قیمت ها تا پایان انتخابات ادامه خواهد داشت. درباره بخش دوم سوال شما باید بگویم، دولت‌ها اغلب هیچ اهتمامی به صنعت فولاد ندارند. در سال های اخیر که اینگونه بوده و روند سختگیرانه و غیر اصولی دولت در مقابل صنعت فولاد بسیار تامل برانگیز بود. این سال ها صنعت فولاد با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند و گویا مهم نیست که کدام یک از نامزدها در نهایت رییس دولت چهاردم باشد چرا که توجه خاصی به صنعت فولاد وجود نداشت چه برسد به دغدغه ای که بتواند مسائل و مشکلات این صنعت را برطرف کند.

امروز یکی از مشکلات اصلی ما در صنعت فولاد این است که افراد غیرکارشناس و غیردلسوز به منافع ملی در پست و جایگاه تصمیم‌گیری نشسته‌اند. برخی از آقایان اصلاً هیچ سررشته ای از صنعت فولاد ندارند و برای این صنعت تصمیم می گیرند. الان شما ببینید در موضوع رفع تعهد ارزی یک بساطی را راه انداختند و مانع صادرات شدند در حالیکه ما در بسیاری از محصولات فولادی، مازاد تولید داریم و ظرفیت بیش از این اندازه در کشور موجب ورشکستگی و تعطیلی صنایع و نهایتاً نابودی صنعت می شود و  در حالیکه دولت می توانست با مشوق های صادراتی سبب ایجاد فرصت های منطقه ای در این حوزه شود با بخشنامه های جدید، موانع جدیدی را پیش روی صنعت قرار داد.

با توجه به رویکرد دو کاندیدای باقیمانده، به نظر شما رویکرد صادراتی دولت جدید چه خواهد بود؟

به نظر می رسد با روی کارآمدن این دو کاندیدا و شکل گیری کابینه خود که به احتمال زیاد تا شهریورماه به طول می انجامد تغییر محسوسی را در روند تبادلات تجاری و فرآیند تولید نخواهیم داشت اما به هر حال با استقرار دولت منتخب، رویکردش مشخص خواهد شد و چه بسا چنانچه رویکرد سالیان گذشته مدنظر قرار بگیرد که هیچ اتفاق خاصی برای صنعت متصور نیست اما چنانچه تغییرات نرخ ارز و بحث تعهد ارزی که امروز به چالش بزرگ برای صنایع تبدیل شده است برداشته شود، احتمال این وجود دارد در نیمه سال جدید بتوان شاهد رشد افزون صادرات و به بالتبع، تولید بیشتر محصولات فولادی در کشور باشیم.

مشکلاتی که صنایع فولادی امروز با آن دست و پنجه نرم می کنند چیست؟

یکی از موضوعات اساسی که امروز صنعت فولاد با آن مواجه است، وجود شرکت های بزرگ دولتی اند که به نوعی فضای رقابتی را از میان زنجیره ربوده اند. مثلا مبارکه امروز پیشتاز این مساله است. امروز قیمت ورق از قیمت پروفیل گران تر است و این نوعی قیمت گذاری دستوری به نفع برخی از صنایع بزرگ دولتی است که قدرت دارند فضای رقابتی را از بازار بگیرند. وزارت صمت نیز هیچ نظارتی بر روند معاملات در بورس کالا و بازار آزاد ندارد. مثلاً امروز نیاز کشور از تولید محصول لوله و پروفیل، ۳۰ درصد ظرفیت است اما هنوز وزارت صمت به کارخانه های تولیدی مجوز می دهد و مرزهای صادراتی را نیز روی بقیه این ظرفیت مازاد بسته است. بازار امروز در تولید لوله و پروفیل اشباع شده است و قیمت این محصول نیز بالاتر نمی رود چراکه عرضه زیاد است و تقاضا کم.

انتهای پیام/ م

کد خبر 11806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =