کد خبر 11741
۶ تیر ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۷

مدیر فروش و بازاریابی شرکت فولاد بافق:

رفتار متناقض دولت در حراجی‌های شمش و سکه / دلار نیمایی، به نام واردات به کام کاسبان رانتی

رفتار متناقض دولت در حراجی‌های شمش و سکه / دلار نیمایی، به نام واردات به کام کاسبان رانتی

دولت در حراج طلا رفتاری متناقض با بخشنامه‌هایش دارد به طوریکه در برگزاری حراج طلا، قیمت طلا را با قیمت جهانی دلار می‌فروشد و این پرسش را از مدتی پیش ایجاد کرده است که محاسبه قیمت سکه خاصه در حراجی‌های شمش و سکه توسط مرکز مبادله ارز و طلای ایران با کدامین نرخ دلار صورت می‌گیرد؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز؛ این روزها، دلار نیمایی معضلات زیادی را برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت فولاد بوجود آورده است به طوریکه بسیاری از کارشناسان معتقدند چند نرخی شدن ارز خود دولت را نیز سردرگم کرده است. 

"محمدرضا مجدی"، مدیر فروش و بازاریابی شرکت فولاد بافق در گفت‌وگو با رسانه آهن‌نیوز به روند این روزهای نرخ دلار نیمایی و معضلات چند نرخی بودن ارز پرداخت.

او در ابتدا به معضلات ارز نیمایی اشاره کرد و گفت: اختلاف قیمت ارز نیما و بازار آزاد سبب شده تا تولید و صادرات دچار چالش شود و بیشترین سودش نیز برای افراد دلال و واسطه‌گر برسد. رانتی که دولت‌ها خواسته یا ناخواسته برای افرادی غیر از تولیدکنندگان و صادرکنندگان واقعی فراهم می‌کند.

مدیر فروش و بازاریابی فولاد بافق تصریح کرد: امروز صنعت فولاد به‌عنوان یکی از صنایع پیشران، توانسته سودآوری مناسب و حاشیه سود مطلوبی را برای کشور رقم بزند اما بخشنامه‌های خلق‌الساعه دولت چه در مباحث داخلی و چه در موضوع صادرات زیان شدیدی را متوجه این صنعت کرده است.

وی ادامه داد: امروز همه کارخانه ها و صنایع تولیدی در صنعت فولاد درگیر موضوع رفع تعهد ارزی هستند. صادرات همه کارخانه‌ها چه در بخش فولاد میانی و چه محصول نهایی با چالش دست و پنجه نرم می‌کنند.

مجدی معتقد است که روند فعلی اتخاذ شده با دلار نیمایی نمی‌تواند تورم موجود را کاهش دهد به طوریکه امروز شاهد آن هستیم که قیمت کالاهای اساسی روز به روز افزایش پیدا کرده است و قطعاً اصلاح نکردن این موضوع چرخه ارزآوری به کشور را معیوب می‌کند تا جاییکه علاوه بر زیان شدید به صنایع فولادی، عموم مردم نیز در بخش‌های دیگری همچون اشتغال و کسب و کارهای مرتبط متضرر خواهند کرد و در مقابل عده‌ای هنوز نفع خواهند برد.

وی به کاهش ۱۸ درصدی صاردات فولاد در سه ماه گذشته اشاره کرد و گفت: فرصت‌های تجاری و بازرگانی زیادی در سه ماه گذشته از دست رفته است و مشتریان اصلی این روزهای صنایع، افرادی شده‌اند که با کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای محصول را می‌خرند و با دلالی محصول را خارج از اولویت‌های تجاری کشور به فروش می‌رسانند.

این کارشناس صنعت فولاد با اشاره به رفتار متناقض دولت در مواجهه با نرخ ارز نیما و ارز بازار آزاد گفت: دولت در حراج طلا رفتاری متناقض با بخشنامه‌هایش دارد به طوریکه در برگزاری حراج طلا، قیمت طلا را با قیمت جهانی دلار می‌فروشد و این پرسش را از مدتی پیش ایجاد کرده است که محاسبه قیمت سکه خاصه در حراجی‌های شمش و سکه توسط مرکز مبادله ارز و طلای ایران با کدامین نرخ دلار صورت می‌گیرد؟ محاسبات نشان می‌دهد قیمت سکه های حراجی در مرکز مبادله با نرخ دلار آزاد است نه اسکناس دلار مرکز مبادله که بر خلاف اظهارات مسئولان اقتصادی، نرخ های غیر رسمی ارز چندان هم قابل چشم پوشی نیستند و در سیاستگذاری ها می بایست تاثیر و تاثرات آن ها در رابطه با اقتصاد و همچنین تدابیر برای مدیریت آن مد نظر قرار گیرد. 

انتهای پیام/ م

کد خبر 11741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =