کد خبر 11580
۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۱

سود تجلی با راه اندازی پروژه ۴۵۰ هزار تنی کلاف سرمد ابرکو در تیرماه افزایش می یابد

سود تجلی با راه اندازی پروژه ۴۵۰ هزار تنی کلاف سرمد ابرکو در تیرماه افزایش می یابد

در مجمع عمومی عادی سالیانه منتهی به ۲۹ اسفند شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات ضمن تقسیم سود ۱۰۰ درصدی این شرکت، اعلام شد که سود آوری این شرکت با بهره برداری پروژه ۴۵۰ هزار تنی کلاف سرمد ابرکوه در تیرماه امسال افزایش قابل توجهی می یابد.

به گزارش آهن نیوز؛ مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات در ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ با حضور ۹۴.۱۴ درصد از سهامداران برگزار گردید.

در این مجمع قائمی راد به نمایندگی از هلدینگ توسعه معادن و فلزات به عنوان رئیس مجمع، نبوی به نمایندگی از گل گهر و غلامی به نمایندگی از شرکت چادرملو به عنوان ناظرین این مجمع و مرتضی علی اکبری مدیرعامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات به عنوان دبیر و منشی این جلسه حضور داشتند.

پروژه های در دست “تجلی”

در مجمع عمومی عادی سالیانه منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات در پی استماع گزارش هیئت مدیره، مرتضی علی اکبری مدیرعامل این شرکت گفت: سرمایه گذاری های ما در ابتدای سال ۱۴۰۲ معادل با ۴ هزار و ۶۴۹ میلیارد تومان بود که طی سال ۲ هزار و ۸۸۴ میلیارد تومان افزایش یافت و در حال حاضر ۷ هزار و ۵۳۳ میلیارد تومان این شرکت سرمایه گذاری انجام داده است که همچنان در حال افزایش است.

وی ادامه داد: پیش بینی شده که پروژه ۶۰۰ هزار تنی فولاد شرکت فولاد سرمد تا اوایل سال ۱۴۰۴ در شرایطی که منابع مالی مورد نیز در اسرع وقت به دست ما برسد، می تواند به بهره برداری برسد. همچنین پیش بینی می گردد که پروژه ۱.۲ میلیون تنی آهن اسفنجی شرکت فولاد سرمد در ابتدای سال ۱۴۰۴ به بهره برداری برسد.

لازم به ذکر است که مهندس این پروژه (مهندس رحیمی) عنوان کرده است که اگر پول به موقع به ما برسد قطعا می توانیم تا پایان سال ۱۴۰۴ آن را به تولید آزمایشی رساند.

وی افزود: تولید آزمایشی پروژه ۴۵۰ هزار تنی کلاف شرکت فولاد سرمد در پایان سال ۱۴۰۲ انجام شد ولی به دلیل عدم حضور کارشناسان خارجی به منظور گرفتن گارانتی، در اواخر تیر سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.

وی در ادامه بیان کرد: شرکت فولاد سرمد ابرکوه تولید میلگرد را خود انجام می دهد اما با اینحال سه پروژه در جریان ایجاد دارد که سبب شده این شرکت برای اولین بار به همت جناب رحیمی مدیر عامل این شرکت و هیئت مدیره  آن، این پروژه را به ظرفیت ۴۵۰ هزار تنی برساند.

علی اکبری ادامه داد: ما شرکت شرق فولاد خراسان را داریم که قرار است ۲.۵ میلیون تن آهن اسفنجی تولید نماید که قابل افزایش به ۵ میلیون تن است. لازم به ذکر است که این پروژه هم مشکلات متعدد زیادی در سنوات گذشته داشت که با پیش بینی های ما و قول مهندس رضوی (مدیرعامل شرکت شرق فولاد خراسان) به شرط تامین مالی لازم، این پروژه تا پایان سال جاری می تواند به تولید آزمایشی برسد.

وی عنوان کرد: ما دو پروژه در شرکت صنایع فولاد کردستان در دست داریم. ۱. پروژه ۱.۶ میلیون تنی آهن اسفنجی ۲. پروژه یک میلیون تنی فولادسازی. پروژه آهن اسفنجی شرکت صنایع فولاد کردستان پیشرفت خوبی را به همراه داشته است.

وی در خصوص پروژه صبا امید غرب خاورمیانه گفت: این پروژه نزدیک به یک میلیون تن گندله سازی است که ۳۰ درصد آن به تجلی و ۷۰ درصد مالکیت آن به صبا نور اختصاص دارد. این پروژه به امید خدا تا پایان سال ۱۴۰۴ به بهره برداری خواهد رسید ولی این پروژه چالش هایی را دارد که امیدواریم بتوانیم بر آن ها نیز غلبه کنیم.

از پروژه های دیگر در دست ما پروژه شرکت ستاره سیمین هرمز است که این شرکت در بندرعباس و در کنار آب مستقر است و اگر بتوانیم وجه لازم را تا پایان سال به این شرکت تزریق نماییم، خواهیم توانست تا پایان سال ۱۴۰۳ یا اوایل سال ۱۴۰۴ این پروژه را هم به بهره برداری آزمایشی رساند.

مدیر عامل تجلی ادامه داد: ما پروژه شرکت بین المللی همراه، جاده ریل دریا را در دست داریم که به خوبی این پروژه هم پیش رفته است.

همچنین شرکت مس جانجا نیز به مرحله ای رسیده که باید تزریق نقدینگی آن توسط سهامداران به سرعت افزایش یابد و این شرکت افزایش سرمایه های متعددی نیز خواهد داشت.

وی در خصوص شرکت اکتشاف تجلی صبا نیز گفت: این شرکت با دستگاه های حفاری جدیدی که در حال وارد کردن آن ها است، می تواند سرعت انجام کارهای خود را افزایش دهد.

 پرتفوی محدوده های معدنی “تجلی”

علی اکبری با اشاره به تقسیم بندی پرتفوی محدوده های معدنی این شرکت به سه دسته عناصر نادر خاکی، عناصر استراتژیک و پلی متال و فلزات رنگین، گفت: ۵ معدن در حوزه عناصر نادر خاکی در اختیار داریم. دو تا از عناصر نادر خاکی ما در محدوده مروست خاوری و مروست باختری هستند.

برای اولین بار در خاورمیانه و در کشورمان توانستیم پروانه بهره بردای این عناصر را در اختیار بگیریم و با دانشمندان جوانی که در کنارمان داریم توانستیم این کار را نیز به خوبی پیش بریم.

وی افزود؛ در حال حاضر پایلوت و دستگاه های نیمه صنعتی توسط دانشمندان جوان ما ساخته شده و احتمالا تا پایان تیر ماه بتوانیم از این پروژه نیز بهره برداری آزمایشی را داشته باشیم.

علی اکبری عنوان کرد؛ ما در حوزه عناصر  استراتژیک ۸ محدوده در اختیار داریم. هرکدام که پتانسیل بیشتر و ذخیره لازم وتوجیه فنی، اقتصادی و مالی را داشته باشد قطعا بر روی آن سرمایه گذاری خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: شرکت سرمد که امسال کلاف آن به بهره برداری خواهد رسید قطعا بر روی سودآوری ما تأثیر زیادی خواهد داشت که البته این بستگی دارد که این شرکت تا چه مقدار می تواند میلگرد را متوقف کند و جای آن کلاف تولید کند.

افزایش سرمایه تجلی 

مدیرعامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات در خصوص انجام افزایش سرمایه در سال جاری گفت: با توجه به اینکه سال جاری سالی است که “تجلی” باید تزریق نقدینگی زیادی برای پروژه ها داشته باشد قطعا تا اواخر سال جاری حداقل باید حدود ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش سرمایه داشته باشیم که امیدواریم سهامداران نیز حمایت لازم را داشته باشند.

وی با تاکید بر استفاده حداکثری از منابع مالی موجود، تصریح کرد: در غیاب تامین مالی از سایر منابع، به حتم از افزایش سرمایه استفاده خواهیم کرد.

این گزارش می افزاید: قائمی راد نیز در ادامه صحبت های مدیرعامل “تجلی” بیان کرد؛ در ارتباط با پروژه ها، بر اساس برنامه هایی که در هر پروژه وجود دارد و میزان جذبی که شرکت می تواند انجام دهد (چه سهامدار و چه بازار سرمایه) باید تامین مالی پروژه ها صورت پذیرد.

علی اکبری عنوان کرد: اکتشافات ما در خصوص لیتیم سطحی بوده و نه تکمیلی. در سطحی ۵ الی ۷ معدن را در اختیار داریم که به ۵ تای آن ورود یافتیم که از این ۵ معدن، ۲تای آن را در حال حاضر کنار گذاشتیم، هرچند این ۲ تا هم دارای منابعی هستند که در صورت نیاز و به موقع بر روی آن ها نیز سرمایه گذاری های لازم را انجام خواهیم داد.

وی افزود: متوجه شدیم که ۳ معدنی که بر روی آن ها سرمایه گذاری کردیم میزان لیتیم اولیه خوبی ( ۱۷تا ۴۵ پی پی ام) را دارا است ولی دسترسی به این لیتیم نیز نیاز دارد که به عمق برویم.

وی ادامه داد: اگر به عمق رفتیم و دیدیم میزان لیتیم آن افزایش پیدا کرد حتما ادامه خواهیم داد ولی اگر کار اکتشافی عمقی کردیم و دیدیم که میزان آن به همین مقدار خواهد بود و یا کمتر شد قطعا بر روی مواد دیگر این معدن که سدیم و پتاسیم است، کار خواهیم کرد.

وی در خصوص افزایش سرمایه از محل آورده گفت: با توجه به بالا بودن نرخ منابع مورد نیاز، اگر پروژه  شرکتی نزدیک به بهره برداری اش باشد، به این معنا که ۵۰ درصد پیشرفت خود را گذرانده باشد می تواند حتی از نرخ های بالا هم استفاده کند و نفعش است که با بهره برداری منابع مالی مورد نیاز آن به سرعت جبران شود.

 تقسیم سود ۸۰ ریالی به ازای هر سهم

در مجمع عمومی عادی سالیانه منتهی به ۲۹ اسفند شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات تصویب گردید که ۱۰۰ درصد سود قابل تقسیم بین سهامداران تقسیم گردد.

بر این اساس سودی معادل با ۸۰ ریال به هر سهم از سهام این شرکت اختصاص یافت.

انتخاب اعضای هیئت مدیره

اعضای حقوقی جدید هیئت مدیره این شرکت با رأی اکثریت آرا همان اعضای قبل انتخاب شدند. بر این اساس اعضای حقوقی هیئت مدیره شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات شرکت های معدنی و صنعتی گل گهر، سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات، سرمایه گذاری پرتو تابان معادن و فلزات و شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور انتخاب گردیدند.

انتهای پیام/z

کد خبر 11580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =