کد خبر 11319
۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۸

آهن‌نیوز گزارش می‌دهد؛

شوک ایالات متحده به صنعت فولاد هند/ انحراف صادرات چین به بنادر دهلی

شوک ایالات متحده به صنعت فولاد هند/ انحراف صادرات چین به بنادر دهلی

صنعت فولاد هند با چالش افزایش واردات به ویژه از چین مواجه است. تقاضای ضعیف داخلی در چین این کشور را وادار می‌کند که مازاد فولاد خود را با نرخ‌های رقابتی صادرکند. در این میان، ایالات متحده تعرفه‌های جدیدی برای فولاد وضع کرده که می‌تواند منجر به انحراف بیشتر فولاد چین به هند شود.

به گزارش خبرنگار آهن نیوز و به نقل از «اویل پرایس»، صنعت فولاد هند در حال حاضر در مخمصه استرس‌زا قرار گرفته است. در حال حاضر، بازر هند از واردات ارزان فولاد غرق شده و اکنون بیش از پیش نگران افزایش واردات محصولات چینی پس از اعمال تعرفه‌های جدید جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده بر فولاد چین است.

البته به غیر از ایالات متحده، هند و بسیاری از کشورهای دیگر در سراسر جهان مدت‌هاست که خواهان یک «زمین بازی مساوی» برای تجارت فولاد، آلومینیوم و سایر فلزات هستند. با این حال، این تعرفه‌های جدید فولاد احتمالاً این موضوع را چالش برانگیزتر کند.

نحوه تاثیرگذاری تعرفه‌های آمریکا بر صنعت فولاد هند 

 هند سال مالی ۲۰۲۳-۲۰۲۴ را به عنوان واردکننده خالص فولاد نهایی به پایان رساند که این امر، باعث نگرانی کارشناسان صنعت در سراسر کشور شد. اکنون، تحرکات اخیر ایالات متحده می‌تواند وضعیت صنعت فولاد هند را پیچیده کند. بر اساس بیانیه صادر شده توسط کاخ سفید، نرخ تعرفه برخی از محصولات فولادی و آلومینیومی تحت بخش ۳۰۱ از ۰-۷.۵ درصد به ۲۵ درصد در سال ۲۰۲۴ افزایش خواهد یافت. بسیاری از کارشناسان اکنون نگرانند که حداقل بخشی از فولاد تاثیرپذیر از ایالات متحده، در نهایت به بنادر هند منحرف خواهد شد.

 از همین روی، کارشناسان فولاد هند به دنبال ارزیابی این تغییر واردات فولاد بر قیمت‌ها در آن کشور تأثیر بگذارد. الوک ساهای، دبیرکل انجمن فولاد هند (ISA)، نماینده فولادسازان هندی، به Business Standard گفته است که هند همچنان در برابر افزایش قیمت و واردات غارتگرانه آسیب‌پذیر است.

وی خاطرنشان کرد که هند در حال حاضر با تهدید قابل توجهی از این واردات مواجه است، زیرا همه اقتصادهای بزرگ مصرف کننده فولاد اکنون در پی توقف واردات بیش از حد فولاد از کشورهای تولیدکننده مانند چین هستند.

علیرغم برخی نشانه‌ها از بهبود اقتصادی چین، تقاضای داخلی ضعیف برای فولاد همچنان این کشور را وادار می‌کند تا ذخایر مازاد خود را با نرخ‌های رقابتی صادر کند. این امر نه تنها شامل خریداران هندی، بلکه به کشورهایی مانند ایالات متحده و همچنین بخش‌هایی از اروپای شرقی می‌شود. با شروع تعرفه‌های جدید ایالات متحده، منطق حکم می‌کند که با تلاش فولادسازان چینی و یافتن بازارهای جایگزین برای تخلیه فولاد، احتمالا وضعیت فولاد هند بدتر شود. 

صادرات چین در حال افزایش است

نگاهی به سوابق تجاری اخیر چین، روند صعودی صادرات فولاد را نشان می‌دهد. در آوریل امسال، صادرات فولاد بالای ۹ میلیون تن بوده و البته این روند صادرات فولاد به تنش‌های تجاری بین چین و سایر کشورها می‌افزاید. به عنوان مثال، کمیسیون اروپا اخیراً تحقیقاتی را در مورد محصولات نورد مسطح آهن یا فولاد با پوشش قلع از چین آغاز کرده تا دریابد که آیا قیمت‌ها پایین است یا خیر. این تحقیقات ضد دامپینگ مستقیماً از شکایت یوروفر، انجمن فولاد اروپا، ناظر بر سیاست تجاری در ۲۷ کشور اتحادیه اروپا، ناشی می‌شود.

با وجود اعتراض فولادسازان چندین کشور، به نظر می‌رسد هیچ نشانه‌ای از کاهش تولید فولاد در چین دیده نمی‌شود. شواهد این امر شامل ارقام بالای واردات ماهانه سنگ آهن است که یک ماده خام حیاتی در ساخت فولاد محسوب می‌شود. در واقع، واردات سنگ معدن تاکنون برای سومین بار در سال جاری به مرز ۱۰۰ میلیون تن رسیده است.

با این حال، برخی از تحلیلگران همچنان خوشبین هستند که صادرات فولاد چین در ماه‌های آینده به دلیل سرکوب فرار مالیاتی و افزایش فروش در خارج از کشور احتمالا کاهش یابد. اگر این اتفاق روی ندهد، این امکان وجود دارد که چین در سال جاری بیش از ۱۰۰ میلیون تن فولاد تولید کند. طبیعتاً کاهش مصرف داخلی به این معنی است که بخش بزرگی از این فولاد در نهایت به کشور دیگری صادر می‌شود.

 واکنش هند چیست؟

واردات فولاد تمام شده هند در سال مالی گذشته در مجموع ۸.۳ میلیون تن بوده که این امر نشان دهنده افزایش ۳۸.۱ درصدی است. با نگرانی از افزایش واردات مورد نیاز برای تامین مصرف فزاینده فولاد هند، کارخانه‌های فولاد خواستار مداخله دولت هند از طریق اقدامات محفاظتی شده‌اند.

البته در گذشته، نماینده انجمن شرکت‌های فولادی درخواست مداخلات مشابهی را کرده بود. اما هنوز وزارت فولاد به این خواسته‌ها پاسخی نداده است. یکی از دلایل این است که هند در بحبوحه انتخابات قرار دارد. تا زمانی که دولت جدید روی کار بیاید، احتمالاً برای حفاظت از کارخانه‌های فولاد هند اقدامات لازم انجام نخواهد شد. 

انتهای پیام/ م

کد خبر 11319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =