کد خبر 11253
۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۴

آهن‌نیوز خبر می‌دهد؛

تمدید ممنوعیت صادرات قراضه از ارمنستان

تمدید ممنوعیت صادرات قراضه از ارمنستان

دولت ارمنستان تمدید ممنوعیت صادرات ضایعات آهنی و غیرآهنی از این کشور را به مدت ۶ ماه دیگر اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار آهن‌نیوز و به نقل از «آرم اینفو»‌، در ۲۳ می ۲۰۲۴، دولت ارمنستان تمدید ممنوعیت صادرات ضایعات آهنی و غیرآهنی از این کشور را به مدت ۶ ماه دیگر اعلام کرد.

آخرین بار ممنوعیت مشابه در ۲۱ دسامبر ۲۰۲۳ اعمال شد. این امر در راستای تنظیم صادرات ضایعات آهنی و غیرآهنی است که به توسعه تولید داخلی فولاد و آهن کمک و بستر تحریک صنعت متالورژی در ارمنستان می‌انجامد.

از آنجایی که ارمنستان ذخایر بزرگی از سنگ آهن ندارد، کارخانه‌های فولاد محلی از قراضه‌های جمع آوری شده داخلی به عنوان مواد خام استفاده می‌کنند. از همین روی، مشکل استفاده بهینه از ضایعات آهنی و غیرآهنی برای تامین مواد اولیه شرکت‌های متالورژی این کشور بسیار مهم است.

براساس اعلام وزارت اقتصاد ارمنستان، پس از اجرایی این ممنوعیت برای نخستین بار (در سال ۲۰۲۰)، تولید داخلی فولاد به میزان قابل توجهی افزایش یافت. به طور خاص، در سال ۲۰۲۱، حجم تولید فولاد نورد به بیش از ۱۱۵.۲ هزار تن ( افزایش ۸.۴ درصد سالانه) و در سال ۲۰۲۲ به ۱۱۹.۶ هزار تن ( افزایش ۳.۹ درصدی ) رسید.

همچنین، تولید لوله‌های فولادی، مقاطع توخالی و اتصالات با حدود ۵۶ درصد افزایش به ۵۲.۲ هزار تن در نیمه اول سال ۲۰۲۳ رسید.

در نتیجه اقدامات دولت، سرمایه‌گذاری  داخلی و خارجی در صنعت فولاد در سال ۲۰۲۲-۲۰۲۳ به حدود ۱۰۰ میلیون دلار رسید که باعث ایجاد ۵۵۰-۷۵۰ شغل جدید برای شهروندان این کشور کوچک قفقاز جنوبی شد. در عین حال، این امر استفاده از قراضه داخلی را بین ۶۵ تا ۷۰ درصد افزایش و مصرف سالانه آن را به ۲۵۰ هزار تن می‌رساند.

همچنین، در ۲۳ آوریل ۲۰۲۴، وزیر صنعت و ساخت و ساز قزاقستان حکمی را امضا کرد که بر اساس آن صادرات ضایعات آهنی و غیر آهنی به مدت ۶ ماه دیگر ممنوع شد. این محدودیت برای اولین بار ۷ سال پیش اعمال شد.

 باید توجه داشت که بیشتر این مواد خام به روسیه حمل می‌شود، زیرا این کشورها عضو اتحادیه گمرکی اوراسیا (EAEU) هستند و بنابراین ممنوعیت صادرات اعمال نمی‌شود.

انتهای پیام/ م

کد خبر 11253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =