کد خبر 11035
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۲

آهن‌نیوز گزارش می‌دهد؛

واکنش چین به ۳ برابر شدن نرخ تعرفه واردات محصولات فولادی از سوی واشنگتن

واکنش چین به ۳ برابر شدن نرخ تعرفه واردات محصولات فولادی از سوی واشنگتن

دولت بایدن تأیید کرد که نرخ تعرفه برخی از محصولات فولادی و آلومینیومی منشأ چین را از ۷.۵ به ۲۵ درصد در سال ۲۰۲۴ افزایش خواهد داد.

به گزارش خبرنگار آهن نیوز؛ دولت بایدن تأیید کرد که نرخ تعرفه برخی از محصولات فولادی و آلومینیومی منشأ چین را از ۷.۵ به ۲۵ درصد در سال ۲۰۲۴ افزایش خواهد داد. در بیانیه کاخ سفید آمده است: این اقدام بخشی از اقدام تعرفه‌ای علیه چندین محصول چینی است که در راستای تشویق چین به «حذف شیوه‌های تجاری ناعادلانه خود در زمینه انتقال فناوری، مالکیت معنوی و نوآوری» طراحی شده است.

علاوه بر فولاد و آلومینیوم، نرخ تعرفه نیمه هادی‌های چینی تا سال ۲۰۲۵ به ۵۰ درصد، خودروهای برقی به ۱۰۰ درصد در سال ۲۰۲۴، باتری‌های لیتیوم یون EV به ۲۵ درصد و سلول‌های خورشیدی تا ۵۰ درصد از سال ۲۰۲۴ خواهد رسید.  

بر اساس این بیانیه، کارگران ایالات متحده همچنان با رقابت ناعادلانه ناشی از ظرفیت مازاد غیر بازاری چین در تولید فولاد و آلومینیوم، مواجه هستند. کاخ سفید اعلام کرد: «سیاست‌ها و یارانه‌های چین برای صنایع داخلی فولاد و آلومینیوم این کشور به این معنی است که محصولات آمریکایی با کیفیت بالا و  آلایندگی کم جایگزین‌های محصولات چینی ارزان‌قیمت با آلاینده‌های بالاتر می‌شود.

وزارت بازرگانی چین اعلام کرد که پکن با افزایش تعرفه‌های آمریکا مخالف است و اقداماتی را برای حفظ منافع خود انجام خواهد داد.

پیش از این، انجمن‌هایی که نماینده فولادسازان ایالات متحده بودند از درخواست رئیس جمهور ایالات متحده برای سه برابر کردن نرخ تعرفه بر واردات فولاد از چین و بررسی بیشتر احتمال دور زدن آن حمایت کردند.

واکنش فولادسازان چین

در واکنش به این تصمیم؛ انجمن صنعت آهن و فولاد چین (CISA) روز پنجشنبه گذشته اعلام کرد که صنعت فولاد چین به شدت با رویه ایالات متحده برای سیاسی کردن و ابزاری کردن تجارت فولاد مخالف است.

انجمن صنعت آهن و فولاد چین افزود که بخش فولاد چین همیشه بر تامین تقاضای داخلی متمرکز بوده و پیشرفت تکنولوژیکی و تحول سبز را دنبال و بخش فولاد جهانی و همچنین صنایع بالادستی و پایین دستی را تقویت می‌کند.

این انجمن اعلام کرد که بخش فولاد چین در بسیاری از جنبه‌ها مانند طراحی کارخانه، فرآیند عرضه، سطح فنی، ظرفیت تولید، کیفیت محصول و مصرف انرژی در جهان پیشتاز است. شرکت‌های فولادی چین نیز هزینه‌های زیادی را برای پروژه‌های تغییر شکل آلاینده‌های بسیار کم هزینه کرده‌اند تا سخت‌گیرانه‌ترین استانداردهای زیست‌محیطی جهان را برآورده کنند.

در همین حال، این انجمن اعلام کرد، نسبت صادرات فولاد چین به ایالات متحده بسیار ناچیز و همچنین سهم واردات فولاد ایالات متحده از چین نیز بسیار کم است.

این انجمن خاطرنشان کرد، علیرغم تعرفه‌های متعدد اعمال شده توسط طرف آمریکایی، برخی از شرکت‌های پایین دستی ایالات متحده همچنان محصولات فولادی چینی را وارد می‌کنند و این رفتارهای بازار بر اساس نیازهای خود است.

در سپتامبر ۲۰۲۰، یک هیئت سازمان تجارت جهانی(WTO) حکم داد که این تعرفه‌ها قوانین سازمان تجارت جهانی را نقض می‌کند. اما به جای اصلاح آن، ایالات متحده تعرفه‌ها را بیشتر افزایش داده است. 

انجمن صنعت آهن و فولاد چین گفت: رفتار غیر بازاری ایالات متحده نظم تجارت جهانی فولاد را مخدوش کرده است و مزایایی برای توسعه سالم صنعت فولاد جهانی ندارد. از همین روی، صنعت فولاد چین از ایالات متحده می‌خواهد تا از سیاست گذاری تجارت فولاد دست بردارد و همکاری‌هایی را انجام دهد که واقعاً برای توسعه این صنعت مفید است. 

انتهای پیام/ م

کد خبر 11035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =