کد خبر 11002
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۱

گزارش آهن‌نیوز از بازار فیزیکی بورس کالای ایران

۹۸ درصد عرضه میلگرد بدون مشتری / چشم امید نوردکاران به تسهیل صادرات

۹۸ درصد عرضه میلگرد بدون مشتری / چشم امید نوردکاران به تسهیل صادرات

کاهش قیمت‌های پایه نتوانست به رونق رینگ مقاطع طویل فولادی بینجامد و به این ترتیب همچنان رکود بر بازار میلگرد فولادی سایه افکنده است. فروکش انتظارات تورمی و خداحافظی بازار با خرید سرمایه‌ای، رکود سنگین مصرفی حاکم بر بازار و انباشت محصولات قبلی در انبار تجار باعث شد تا ۹۸ درصد عرضه میلگرد بدون مشتری بماند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز؛ بررسی داده‌های رینگ مقاطع طویل فولادی در بازار فیزیکی بورس کالای ایران از آن حکایت دارد که ظرف روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه تنها ۱۲ درصد عرضه میلگرد مورد معامله قرار گرفت؛ این در حالی بود که این آخرین عرضه مقاطع طویل فولادی در بازار فیزیکی برای اردیبهشت ماه بود و نوردکاران نیز محصولات خود را با نرخی کمتر از هفته قبل به این رینگ آوردند. با این وجود کاهش قیمت‌های پایه نتوانست خریداران قابل توجهی را به رینگ مقاطع طویل فولادی بورس کالا جذب کند.

عدم استقبال خریداران از عرضه سنگین مقاطع فولادی

واحدهای نوردی کشور بالغ بر ۳۴۱ هزار و ۹۹۱ تن انواع میلگرد فولادی را با قیمت پایه‌ای در بازه ۲۳ هزار و ۱۸۱ تومان تا ۲۴ هزار و ۶۷۸ تومان در رینگ صنعتی بورس کالای ایران عرضه کردند. برای این محصولات تقاضایی بالغ بر ۴۷ هزار تن به ثبت رسید و در نهایت به فروش ۴۱ هزار و ۳۰۶ تن میلگرد از این بازار با میانگین قیمت ۲۴ هزار و ۲۵۹ تومان انجامید.

مقایسه داده‌های معاملاتی رینگ مقاطع در روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه با عرضه این محصولات در روز ۱۹ اردیبهشت ماه از آن حکایت دارد که کف قیمت پایه نسبت به عرضه هفته قبل تغییر محسوسی نداشت؛ اما از سقف نرخ پایه برابر ۴۴۱ تومان به ازای هر کیلوگرم کاسته شد. در عین حال حجم فروش هفتگی نیز از ۲۴ هزار تن در روز ۱۹ اردیبهشت ماه به ۴۱ هزار تن در روز ۲۶ اردیبهشت ماه رسید. اگرچه در این بازه هفتگی بر میزان حجم فروش میلگرد از رینگ صنعتی افزوده شد، اما همچنان میزان معامله نسبت به حجم عرضه به مراتب پایین است و بنابراین نمی‌توان از واژه رونق برای توصیف این رشد حجم فروش استفاده کرد.

عدم وجود تقاضای مصرفی برای مقاطع طویل فولادی در کشور؛ فروکش انتظارات تورمی در کشور با توجه به جریان افت نرخ ارز در بازار آزاد و خدافظی بازار مقاطع با خریدهای سرمایه‌ای و انباشت بازار آزاد از مقاطع طویل فولادی از مهم‌ترین دلایل عدم استقبال از رینگ میلگرد در روز ۲۶ اردیبهشت ماه بود.

دلایل عرضه سنگین مقاطع

با توجه به شرایط رکودی حاکم بر بازار محصولات زنجیره آهن و فولاد در کشور؛ عدم تمایل به خرید مقاطع طویل فولادی در عرضه روز ۲۶ اردیبهشت ماه قابل پیش‌بینی بود. با این وجود نوردکاران نسبت به عرضه سنگین این محصولات در این بازار اقدام کردند. این عرضه قوی علی‌رغم پیش‌بینی عدم وجود تقاضا با هدف دریافت مجوز صادرات انجام شد. در شرایطی که سیاست‌گذار صنعتی کشور دریافت مجوز صادرات برای بسیاری از محصولات تولیدی در حوزه صنایع معدنی را منوط به عرضه ۱۰۰ درصدی در بورس کالا و عدم خرید از سوی متقاضیان داخلی کرده است؛ تولیدکننده حتی با پیش‌بینی رکود نیز چاره‌ای جز عرضه در رینگ داخل ندارد.

بیشتر بخوانید:

فولادهای ساختمانی خریدار نداشتند/ ورق فولادی از رکود قسر در رفت

دومینوی رکود به معاملات آهن‌اسفنجی رسید؟

اما این تصمیم سیاست‌گذار صنعتی باعث می‌شود تا رکود در بازار داخل برای مشتریان صادراتی محصولات فولادی کشور نیز عیان شود و این موضوع بر توان چانه‌زنی آن‌ها در خرید محصولات فولادی داخلی می‌افزاید.

تسهیل صادرات نیاز مبرم نوردکاران

بررسی داده‌های معاملاتی رینگ مقاطع طویل فولادی از رکود سنگین حاکم بر این بخش ظرف ۲ سال اخیر حکایت دارد؛ استمرار این رکود در بازه زمانی طولانی مدت باعث شده تا استمرار فعالیت تولیدی در بخش نورد با چالش جدی مواجه شود. در این شرایط تسهیل صادرات تنها راه‌حل کوتاه مدت برای برون‌رفت از شرایط کنونی است. با این وجود فعالین بخش فولاد کشور بر این باورند که الزام به بازگشت ۱۰۰ درصد ارز حاصل از صادرات به کشور و فروش در سامانه مبادله با نرخی به مراتب کمتر از قیمت بازار آزاد باعث شده تا صادرات نیز فاقد توجیه اقتصادی شود. در شرایطی که تحریم هزینه‌های گزاف صادراتی را برای تولیدکنندگان داخلی رقم زده؛ چنین مصوبات داخلی مزید بر علت می‌شود تا عملا صادرات کشور متوقف شود. 

انتهای پیام/ م

کد خبر 11002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =