کد خبر 10759
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۳

در گفتگو با رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران بررسی شد

تعیین ضوابط قیمت‌گذاری آهن‌آلات در بازارهای مجازی / پلتفرم‌ها از کجا مجوز می‌گیرند؟

تعیین ضوابط قیمت‌گذاری آهن‌آلات در بازارهای مجازی / پلتفرم‌ها از کجا مجوز می‌گیرند؟

اتحادیه‌ها در بررسی روند فعالیت آنها وظایفی را دارند اما ظاهراً عده‌ای نمی‌خواهند که اتحادیه به این مسائل ورود کند. قانون نیز همین را خواسته است که اتحادیه‌های صنفی، خود مامور و مسئول باشند و نگذارند عضوی از آن صنف به مردم اجحاف کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز؛ شاید برای خیلی از عموم این سوال بوجود بیاید که قیمت‌گذاری مقاطع آهن و فولاد بر اساس چه فرمولی و توسط چه کسانی انجام می‌شود؟. موضوع قیمت گذاری فولاد از جمله موضوعات داغ این روزها است که از جانب مسئولان، تولیدکنندگان فولاد و فعالان این حوزه بسیار مورد بحث قرار گرفته است که مجال بررسی آن در این گزارش نمی‌گنجد اما آنچه مورد توجه است اینکه در این سالها پلتفرم‌هایی با عناوین مختلف فروش آنلاین راه‌اندازی شده‌اند که در واقع با قیمت‌گذاری محصولات آهن و فولاد و بر اساس جمع‌آوری اطلاعات و داده‌هایی که گاهاً از سوی کارخانه‌های تولیدی دریافت می‌شود، اقدام به خرید و فروش آنلاین می‌کنند که در واقع، سهم مشخص و مهمی در تاثیرگذاری بازار دارند.  سوال اینجاست، آیا نظارتی بر این بازارهای مجازی و فعالیت این پلتفرم‌ها از قبیل اجرای قوانین، بررسی نحوه قیمت سازی  و غیره وجود دارد؟

 در این رابطه حمیدرضا رستگار، رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران در گفت و گو با خبرنگار آهن‌نیوز در پاسخ به این سوال که آیا اساساً اتحادیه پیرامون نظارت بر فعالیت این پلتفرم‌ها نقشی دارد یا خیر؟ گفت: رویکرد اتحادیه‌ها برای ساماندهی بازار به طور کلی از تولید، توزیع و مصرف است و برنامه‌ریزی‌ها بر این است که تمامی فعالیت‌های در حوزه تولید، توزیع و مصرف در این حوزه با نظارت اتحادیه صورت گیرد و اتحادیه‌های صنفی مطابق با قانون به صورت جدی با سوداگران و دلالان در این حوزه نیز مقابله می‌کنند.

 رستگار درباره نظارت بر فعالیت برخی پلتفرم‌های مجازی که گاهاً در قیمت‌سازی‌ و بازارسازی‌ها تاثیرگذارند، گفت: اتحادیه‌ها در بررسی روند فعالیت آنها وظایفی را دارند اما ظاهراً عده‌ای نمی‌خواهند که اتحادیه به این مسائل ورود کند در صورتیکه قانون نیز همین را خواسته است که اتحادیه‌های صنفی، خود مامور و مسئول باشند و نگذارند عضوی از آن صنف به مردم اجحاف کند اما روند فعلی مغایر با قوانینی است که برای اتحادیه‌ها تعریف شده است. 

رئیس اتاق اصناف تهران، تغییر رویه در قیمت‌گذاری مقاطع فولادی در سال‌های گذشته را یکی از دلایل نابسامانی در حوزه قیمت‌گذاری برشمرد و با انتقاد از مکانیسم بورس کالا در تعیین قیمت‌ مقاطع فولادی گفت: در سال‌های گذشته، میز فولاد یکی از بهترین راه‌های قی که اتحادیه نیز به‌عنوان یک عضو در این میز حضور داشت و در قیمت‌گذاری مقاطع نقش داشت اما حالا بورس کالا این وظیفه را بر عهده دارد که انتقادات زیادی را بارها نسبت به روند و فرآیند قیمت‌گذاری‌ها داشتنه‌ایم. 

به گزارش آهن‌نیوز، اخبار زیادی این روزها از میزان کلاهبرداری‌ها و تبهکاری در بازار آهن منتشر می‌شود که بخشی از آن مربوط به پلتفرم‌های غیرواقعی است که هیچ‌گونه مجوزی برای راه‌اندازی و فعالیت‌شان ندارند. دولت برای حمایت از مردم در مقابل دلالی و قیمت‌سازی کاذب در بازار بازار آهن اقدامات خاصی انجام نداده است و مهم‌ترین دلیل امتناع برخی سایت‌ها از راستی آزمایی و اخذ مجوزهای لازم شاید این باشد که آنها نگرانند با محدودیت‌هایی مواجه شوند و درآمد آنها کم شود اما رسالت پایگاه خبری آهن‌نیوز به‌عنوان یک رسانه تخصصی در حوزه فولاد و آهن این است که این موضوع را در گفت و گو با مسئولان و متولیان امر پیگیری کنیم. 

انتهای پیام / م

کد خبر 10759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =