کد خبر 8928
۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۲

اسقاط خودروهای فرسوده در کدام سال بیشتر بوده؟

اسقاط خودروهای فرسوده در کدام سال بیشتر بوده؟

در 5 سال گذشته 108 هزار خودروی فرسوده اسقاط شده است که این عدد نسبت به سال 93 بسیار ناچیز است؛ در سال 93، تعداد خودروهای اسقاط شده 330 هزار دستگاه بوده است.

به گزارش آهن نیوز محمود مشهدی شریف رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو آمار میزان اسقاط خودروهای فرسوده از سال ۹۸ تا ۱۴۰۲ را بیان کرد.

سال ۹۸ در مجموع ۷ هزار دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شده است.

در سال ۹۹ نیز ۱۳ هزار دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شده است.

در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۸ هزار دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شده است.

در سال ۱۴۰۱ نیز کمی بیش از ۳۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شده است.

در نیمه اول سال ۱۴۰۲ حدود ۳۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شده است.

رییس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو  گفت: قرار بود در سال جاری ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شود اما با به تأخیر افتادن تصویب آئین نامه شاید تا پایان سال به حدود ۴۰ هزار اسقاط خودرو دست یابیم.

رکورد اسقاط خودروهای فرسوده مربوط به سال ۹۳ است که در آن سال حدود ۳۳۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شده بود.

رییس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت با انتقاد از کم کاری دولت گفت: قرار بود ستاد جدید نوسازی ناوگان خودروهای فرسوده تا ۱۰۰ هزار خودرو در سال اسقاط کند اما با توجه به عدم تصویب آئین نامه خارج کردن خودروهای فرسوده بعید است در سال جاری تعداد خودروهای اسقاط به ۴۰ هزار خودرو برسد.

مشهدی شریف با اشاره به لزوم تصویب آئین نامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده اظهار کرد: در این آئین‌نامه بسته‌های تشویقی و تنبیهی در نظر گرفته شده است. از جمله موارد تنبیهی این است که هر چقدر سن فرسودگی خودرو بالاتر رفت میزان بیمه خودرو نیز افزایش می‌یابد. همچنین وقتی خودرو به سن فرسودگی رسید، سهمیه سوخت قطع می‌شود. مورد سوم نیز عدم بخشودگی عوارض تأخیر است.

مشهدی شریف بیان کرد: بهره مندی از وام و تسهیلات نیز از جمله موارد تشویقی است. با توجه به وضعیت تولید و وضعیت خودروهای فرسوده هر ماه باید حدود ۸۰۰ میلیارد تومان از سوی خودروسازان باید به صندوق توسعه صنعت واریز شود. بنابراین از بهمن سال گذشته تاکنون باید ۸.۸ هزار میلیارد تومان به این صندوق واریز شده باشد. در حالی که بر اساس شنیده‌ها حدود ۴ هزار میلیارد تومان در صندوق توسعه صنعت موجود است.

بر اساس قانون از هر ۴ خودرو که تولید می‌شود باید یک خودرو اسقاط شود تا یک گواهی اسقاط صادر شود. در صورتی که این اتفاق رخ ندهد خودروساز باید یک و نیم درصد قیمت خودرو را به صندوق توسعه صنعت پرداخت کند می‌تواند. در چنین شرایطی است که می تواند برای خودروی تولیدی گواهی اسقاط دریافت کند و خودرو تولیدی شماره گذاری شود.

به گفته رییس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو  قیمت گواهی اسقاط خودرو ۳۵ میلیون تومان است.

بر این اساس اگر قیمت یک خودرو ۶۰۰ میلیون تومان باشد خودروساز با پرداخت یک و نیم درصد قیمت خودرو باید ۳۶ میلیون تومان به صندوق توسعه صنعت پرداخت کند.

از سوی دیگر کاهش مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا، کاهش تصادفات جاده‌ای و مرگ و میر ناشی از آن، افزایش اشتغال. بهبود وضعیت مبلمان شهری، تأمین ضایعات کارخانجات فولاد کشور، تکمیل زنجیره خودرو از مزایای اسقاط خودروهای فرسوده است.

 هر خودروی فرسوده تقریباً در روز ۴.۱۳ صدم لیتر بنزین بیشتر مصرف می‌کند. با توجه به اینکه قیمت هر لیتر بنزین فوب خلیج فارس ۷۰ سنت (۳۵ هزار تومان) و قیمت بنزین آزاد در کشورمان ۳ هزار تومان است بنابراین تفاوت قیمت هر لیتر بنزین فوب خلیج فارس با قیمت بنزین آزاد ۳۲ هزار تومان است. لذا روزانه یک خودروی فرسوده ۱۳۲ هزار و ۱۶۰ تومان بنزین بیشتری مصرف می‌کند. در سال این رقم به ۴۸ میلیون و ۲۳۸ هزار و ۴۰۰ تومان می‌رسد.

انتهای پیام/

کد خبر 8928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =