کد خبر 10872
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۶

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران:

انگیزه‌ای برای توسعه صادرات فولاد باقی نمانده است

انگیزه‌ای برای توسعه صادرات فولاد باقی نمانده است

دولت صنایع تکمیلی زنجیره فولاد را که محصول نهایی صادر می‌کنند و عمدتا غیردولتی و غیرخصولتی هستند،‌ مجبور می‌کند ارز حاصل از صادرات را در سامانه نیما عرضه کنند.

به گزارش آهن‌نیوز، مهرداد صابری، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: صادرات اغلب صادرکنندگان شناسنامه‌دار در حوزه فولاد به نزدیک صفر رسیده است. این وضعیت نتیجه سیاست‌های اعمال شده در حوزه وضع عوارض صادراتی و رفع تعهد ارزی است.

دولت صنایع تکمیلی زنجیره فولاد را که محصول نهایی صادر می‌کنند و عمدتا غیردولتی و غیرخصولتی هستند،‌ مجبور می‌کند ارز حاصل از صادرات را در سامانه نیما عرضه کنند. در گذشته، صادرکننده می‌توانست از محل صادرات خود، ماشین‌آلات و مواد اولیه وارد کند، اما با لغو این سیاست، دیگر انگیزه‌ای برای صادرات فولاد باقی نمانده است.

صنعت فولاد به عنوان یکی از ارزآورترین صنایع کشور بعد نفت و پتروشیمی با مشکل روبه‌رو شده است. با ادامه این روند، چین، ترکیه و کشورهای CIS جای ما را در بازارهای صادراتی خواهند گرفت. با وجود بخشنامه‌هایی که در کشور ما صادر می‌شود، مشتریان دیگر به تامین‌کننده ایرانی اعتماد ندارد. چرا سیاست‌گذار مقرراتی را وضع می‌کند که خلاف شعار سال، خلاف منافع ملی و اشتغال‌زایی است؟

انتهای پیام / م

کد خبر 10872

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =