کد خبر 10851
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۳

رشد تجارت جهانی در ۲۰۲۴ دو برابر می‌شود

رشد تجارت جهانی در ۲۰۲۴ دو برابر می‌شود

به گفته سه نهاد مهم بین المللی، تجارت جهانی امسال به دنبال کاهش تورم و رشد فعالیت اقتصادی در آمریکا، افزایش رشد چشمگیری را تجربه می‌کند. با اینحال ریسک‌هایی همچنان آینده جریان آن را تهدید می‌کنند.

به گزارش آهن‌نیوز؛ به گفته نهادهای بین المللی، به دنبال کاهش تورم و رونق اقتصادی در آمریکا، رشد تجارت جهانی امسال بیش از دوبرابر خواهد شد.

نهادهای جهانی "صندوق بین المللی پول"، "سازمان تجارت جهانی" و "سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه" (OECD)، پس از کاهش رشد تجارت در سال گذشته که به دنبال افزایش قیمت‌ها، افزایش نرخ‌های بهره و کاهش تقاضا ایجاد شد، پیش‌بینی بازگشتی چشمگیر را برای جریان جهانی کالاها در سال جاری دارند.

به گفته OECD، انتظار می‌رود تجارت جهانی کالاها و خدمات در سال جاری ۲.۳ درصد و در ۲۰۲۵ حدود ۳.۳ درصد افزایش یابد. این درحالی است که رشد سال گذشته تنها یک درصد بوده است.

به گفته یک اقتصاددان ارشد، این افزایش در حقیقت یک "بهبود دوره‌ای" است، چراکه تجارت همزمان با رشد اقتصادی افزایش می‌یابد و چین و آسیای شرقی نیز محرک‌های اصلی آن خواهند بود.

افزایش در تجارت همین حالا هم به افزایش رشد برخی از اقتصادهای بزرگ اروپا در سه ماهه نخست ۲۰۲۴ کمک کرده است، به‌طوری که رشد کلی منطقه یورو تا ۰.۳ درصد افزایش یافته، که بیشترین رشد از سه ماهه سوم ۲۰۲۲ بوده است.

IMF در تازه‌ترین "گزارش چشم انداز اقتصادی" خود پیش بینی کرد که رشد در حجم تجارت جهانی در سال ۲۰۲۴ به ۳ درصد خواهد رسید. WTO نیز پیش بینی کرده است که تجارت کالایی جهان امسال ۲.۶ درصد رشد کند، درحالی که سال گذشته ۱.۲ درصد کاهش یافت.

انتهای پیام/ م

کد خبر 10851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =